خانه / اسلايد / فرق بین الله و رحمن

فرق بین الله و رحمن

فرق بین الله و رحمن

در تفسیر کنزالعرفان آمده است: رحمن مثل الله نامی است مخصوص به ذات کبریائی که احدی را نسزد موصوف به آن گردد. و شاید یکی از اسرارش این باشد که چون (الله) دلالت دارد بر ذاتی که جامع تمامی اسماء‌الحسنی و اوصاف جلال و جمال احدی است.

و (رحمن) دلالت دارد بر شمول رحمت غیر متناهی ایزدی و این دو وصف ، ذاتی را سزد که در حد ذات خود غیر متناهی و در مرتبه صفت رحمانیت نیز غیر محدود باشد. و این دو نام شریف اختصاص به ذات کبریائی پیدا نموده و دیگری را نشاید.

زیرا که جز او، همه محدود و متناهی می باشند، «الرحمن علی العرش استوی» اشاره به استیلاء، و سلطنت، و کبریائی، و احاطة ، و سعه رحمت رحمانی اوست، که تمام ممکنات را فرا گرفته و همه موجودات تحت پرچم و سیطره قهاریّت او مسخّر امر تکوینی او گردیده و انجام وظیفه می کنند، و رحمن و رحیم دو اسم از اسماء حسنی الهی اند.

لکن رحمن شامل تمام موجودات و ممکنات گردیده و تمام موجودات از پرتو همین اسم شریف ظهور و بروز نموده اند و در شمول رحمت همه یکسانند، و لکن رحمت رحیمی اختصاص به خواص و موحدین دارد باقی از آن محرومند، این است که در (بسم الله الرحمن الرحیم) الرّحمن را مقدم انداخته بر (الرّحیم) .

و اینکه سوره را به نام (الرحمن) افتتاح نموده، اشاره به فیض غیر متناهی، خداوند رحمن بر مخلوقات خود است ، که اشعه نور رحمت واسعة رحمانی بر ممکنات پرتو افکنده، و سراسر موجودات را احاطه نموده است.

بزرگوار خدای رحمن، و جواد مطلقی است که بصفت رحمانیت و فیّاضیت از هیچ ممکنی از موجودات منع فیض ننموده و هر یک را در خور استعداد و به قدری که حکمت اقتضاء‌ نموده از نعمتهای غیر متناهی خود، برخوردار نموده.
.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *