خانه / اسلايد / میانه روی و اعتدال در تمام امور/وجود امام (ع) میزان است

میانه روی و اعتدال در تمام امور/وجود امام (ع) میزان است

میانه روی و اعتدال در تمام امور

مرحله سوم، روی مسألة وزن به معنی خاص آن تکیه کرده، و دستور می دهد که در سنجش و وزن اشیاء به هنگام معامله چیزی کم و کسر نگذارند. و این مرحله محدودتر است. به این ترتیب انسجام جالبی در آیات به صورت سلسله مراتب در مسألة میزان و سنجش بکار رفته است. که از دایره های بزرگ به دوائر کوچکتر منتقل می شود.

اهمیت میزان به هر معنی در زندگی و حیات انسان چنان است که هر گاه همین مصداق محدود و کوچکش یعنی (ترازو) را یک روز از زندگی حذف کنیم برای مبادلة اشیاء گرفتار چه دردسرها و هرج و مرج و دعواها و نزاعها خواهیم شد.
به همین نسبت هر گاه مفاهیم گسترده تر آن حذف شود نابسامانی افزونتر و بی حساب است.

وجود امام (ع) میزان است

از آنچه گفتیم روشن می شود که در بعضی از روایات ، میزان به وجود امام علیه السلام تفسیر شده به خاطر آن است که وجود امام معصوم وسیله ای است برای سنجش حق از باطل، و معیاری است برای تشخیص حقایق، و عامل مؤثری است برای هدایت، و همچنین تفسیر میزان به «قرآن مجید» نیز ناظر به همین معنی است.

به هر حال با توجه به اینکه این آیات در مقام ذکر نعمتهای الهی است روشن می شود که «وجود میزان » چه در کل جهان هستی و چه در جامعة انسانیت ، و روابط اجتماعی ، و چه در کار و کسب و تجارت همه از نعمتهای گرانبهای خداوند است.

و ممکن است گفته شود در آیه اول (میزان) مقصود به تعادل و توازن بین امور سماوی و ارضی است زیرا که تعادل و توازن بین تمام اجزاء موجودات برقرار است ؛ چنانکه اگر در اجزاء موجودی از موجودات سر سوزنی خلل یابد یا نظام و تعادل وجودش به هم خورد آن موجود به سوی عدم و نیستی.

رهسپار خواهد گردید. زیرا موجودات با وجود کثرتی که بین آنها است از کمًّ و کیفاً و تضاد و تباینی که بین آنها دیده می شود (بجمعها حقیقة واحدة الهیه ) زیرا جلوه وحدت ربوبی و ظهور فیض رحمت رحمانی در تمام آنها نمودار است و به آن جلوه وحدت الهی است که متفرقات لباس وحدت پوشیده و با هم الفت نموده و همه در انجام فرمان تکوینی حقتعالی می کوشند.

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *