خانه / اسلايد / نهمین و دهمین نعمت

نهمین و دهمین نعمت

نهمین و دهمین نعمت

« فِیهَا فَاکِهَةٌ وَالنَّخْلُ ذَاتُ الْأَکْمَامِ »
پس از آنکه اشاره به خلق زمین و وضع آن نموده و در مقام تعداد منافع زمین برآمده و بعضی از نعمتهای زمین را در این آیات تذکر می دهد که از جمله منافع زمین پدید شدن فاکهه است که شامل می گردد انواع و اقسام میوه جات را که خلق زمین از آن متنفع گردند و تغذیه نمایند.

و در این آیه به نهمین و دهمین نعمت که بخشی از مواد غذائی انسان را تشکیل می دهد اشاره شده می گوید: در زمین میوه ها و نخلهای پر شکوفه است. فاکهه به معنی هر گونه میوه است، نخل درخت خرما که در آن غلاف و لیف قرار داده است تا از آفات سماوی و ارضی در پوست غلاف محفوظ بماند.

«اکمام» جمع «کم» به غلافی می گویند که میوه را می پوشاند (کم) به معنی آستین است که دست را می پوشاند، انتخاب این توصیف در باره درخت نخل که در آغاز در غلافی پنهان است ، و سپس غلاف می شکافد و خوشه نخل به طرز جالبی بیرون می ریزد، ممکن است بخاطر زیبایی خیره کننده آن باشد، و یا بخاطر منافعی است که در همان غلاف نهفته است و دارای عصارهء اسانس مخصوص است که هم جنبه غذائی دارد و هم داروئی، و از همه این ها گذشته این غلاف همچون رحم مادر فرزندان نخل را تا مدتی در خود پرورش می دهد، و از آفات حفظ می کند، و هنگامی که توانستند راه خود را در برابر هوا و نور آفتاب ادامه دهند غلاف جدا می شود و کنار می رود..

سبحان الله ، آیا با دیدن این همه عظمت خلقت چگونه ممکن است باز کسی منکر ربوبیت رب العالمین شود. کور باد چشمی که این همه عظمت را نبیند ، یعنی اکنون کور است که نمی بیند ، گرچه فاقد بصر نباشد ولی فاقد بصیرت است.

آری از جمله نعمت های خداوند، آفریدن انواع و اقسام میوه جات است که خلق زمین از آن منتفع گردند و تغذیه نمایند.

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *