خانه / اسلايد / فایده تکرار آیه

فایده تکرار آیه

فایده تکرار آیه

تکرار آیة دو فائده دارد: ۱ – یکی تذکر نعمت بودن آنچه را که در آیات تذکر می دهد، و نیز به مناسبت کثرت نعمت هاست ۲ – و در ثانی متذکر گردیده که بدانند که اینها از نعم الهی است و تًفضلا به نوع بشر عطاء فرموده لذا کسی که متذکر این دو جهت گردد البته در مقام شکر گزاری بر می آید.

زیرا اکثر مردم ولو موحدّین با این وفور نعمتهائیکه در دسترس آنها گذاشته شده اصلاً توجه به نعمت بودن آن ندارند، چه برسد که متوجه باشند که اینها نعمتی است از نعم غیر متناهی الهی که بایستی به شکرانه آن به وظائف راجع به آن عمل نمایند، از دست و زبان که بر آید- کز عهده شکرش به در آید.

و بعضی مفسرین بر آنند که: تکرار برای مبالغه است، آیا به تو نکردم وقتی تو را نجات دادم، آیا به تو نکردم وقتی بخشش کردم.

به هر حال خداوند متعال با این جمله انس و جن را در برابر این واقعیت قرار می دهد که پیرامون این مسائل بیندیشند، و بعد بی آنکه نیاز به تعلیم دیگری باشد از عقل خود سئوال بکنند که «آیا هیچیک از این نعمتهای الهی قابل انکار است» و اگر نیست چرا ولی نعمت خود را نشناسند؟ چرا شکر منعم را وسیله شناخت او قرار ندهند؟ و چرا در آستان مقدسش سر تعظیم فرود نیاورند؟!

تعبیر به «ای» اشاره به این است که هر یک از این نعمتها دلیل بر مقام ربوبیت پروردگار و لطف و احسان او است. تا چه برسد به مجموع آنها.

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *