خانه / اسلايد / نکته دیگر مسأله نظم و حساب در زندگیست

نکته دیگر مسأله نظم و حساب در زندگیست

نکته دیگر مسأله نظم و حساب در زندگیست

در بدن ما بیش از بیست فلز و شبه فلز به کار رفته است که هر کدام با کیفیت خاص و کمیت معینی است، و هر گاه کمترین تغییری در میزان و معیار آنها رخ دهد سلامت ما به خطر می افتد فی المثل در فصل گرما که انسان زیاد عرق می کند گرفتار گرما زدگی می شود، و بی آنکه بیماری دیگری داشته باشد ممکن است تا سر حد مرگ پیش رود، در حالی که علت آن مسأله بسیار ساده ای است و آن کم شدن آب بدن و نمک خون است.

و درمان آن جز نوشیدن آب و خوردن نمک اضافی نیست! این یک نمونه ساده از نظم و حساب در ساختمان تن ماست، گاه اندازه گیریها در ساختمان موجودهای ظریفتر همچون سلولها، و از آن ظریفتر اتمها به قدری دقیق و ظریف است که یک هزارم، و گاه یک میلیونیم میلیمتر، یا میلی گرم، سرنوشت ساز است، تا آنجا که دانشمندان ناچارند برای محاسبه های دقیق از مغزهای الکترونی استفاده کنند.

در این نظام تکوین است، در جریانهای اجتماعی نیز انحراف از قانون عدالت، که ملتی را در کام نیستی فرو می برد.

قرآن مجید در چهارده قرن قبل با تعبیراتی که در آیات فوق خواندیم پرده از روی این حقیقت برداشته، و با جمله « وَالسَّمَاء رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِیزَانَ * أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزَانِ»
همه گفتنیها را گفته است

و طغیان و سرکشی از قوانین تشریعی را همسنگ طغیان و سرپیچی از قوانین تکوینی حاکم بر آسمانهاست شمرده.

چه تصویر جالبی قرآن در این آیات از جهان هستی، و از عالم انسانیت ارائه می دهد؟ نه تنها این جهان که جهان آخرت نیز (یوم الحساب) است، و روز (نصب الموازین) بلکه در آنجا حساب و میزان به درجات دقیقتر از اینجا است، و به همین دلیل در روایات اسلامی به ما دستور داده شده که حساب خودمان را برسیم پیش از آنکه ما را وزن کنند،‌ «حاسبوا انفسکم قبل از تحاسبوا و وزنوها قبل ان توزنوا».

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *