خانه / اسلايد / نکته اخلاقی

نکته اخلاقی

نکته اخلاقی

*«فخار» از ماده «فخر» گرفته شده و به معنی کسی است که بسیار فخر کند، و از آنجا که اینگونه اشخاص آدمهای تو خالی هستند و پر سرو صدا،‌ این کلمه به کوزه و هر گونه سفال به خاطر سر و صدای زیادی که دارد اطلاق شده.

خلقت انسان، در آیات مختلف قرآن و تعبیرات گوناگون که درباره مبدء آفرینش انسان آمده به خوبی استفاده می شود که انسان در آغاز خاک بوده، «انا خلقناکم من تراب»، حج ۵

سپس با آب آمیخته شده و به صورت گِل در آمده (هو الذی خلقکم من طین) انعام ۲

و بعد به صورت گِل بدبو (الجن) در آمد «و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حماٍ مسنون»ٍحجر ۲۸ ، سپس حالت «چسبندگی» پیدا کرد، «انا خلقناهم من طین لازب»صافات ۱۱ ، (ملتزق بعضه ببعض) و بعداً‌ به صورت گِل خشکیده در آمد، و حالت «صلصال کالفخّار» به خود گرفت ، (آیه مورد بحث) پس این آیات مخالف با هم نیستند. به ضمیمة بعضی احادیث از مجموعش چنین بر می آید، که خداوند انسان را از خاک خلقت کرد.

خلاصه اینکه : پس از آنکه خاک را گِل نموده (من طین لازب) یعنی گل چسبنده گردید آن گل پس از آنکه مدتی ماند (حماٍ مسنون) یعنی گل مثل لای و لجن گردید، پس از مدتی آن گل (من صلصال) خشک و سفت شد مثل خزف (کالفخار) گردید. پس منافاتی بین آیات نیست و تماماً حالات گل است که آدم از آن خلقت گردیده.

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *