خانه / اسلايد / تفاوت خلقت انسان و جنّ

تفاوت خلقت انسان و جنّ

تفاوت خلقت انسان و جنّ

سپس بعد از خلقت انسان به خلقت «جن» پرداخته و می گوید:
« وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ »

و جن را از شعله های مختلط و متحرک آتش آفرید (مارج) در لغت به معنی اضطراب آمده و مارج من نار ظرف آتش را گویند که مخلوط به دود باشد و در (المنجد) است که مارج (الشعله ذات اللهب الشدید)‌ یعنی شعله آتشی که بسیار شدید باشد.

در کتاب فتوحات مکی در باب نهم آن چنین آمده است: (مارج آتشی است ممزوج به هوا که آن را هوای مشتعل گویند و (جانَ) مخلوق از دو عنصر آتش و هوا است.

و آدم آفریده شده از دو عنصر آب و خاک، چون آب و خاک ممزوج به هم گردید طین شد؛ و تناسل بشر با لقاء آب نطفه است در رحم ، و تناسل جن با لقاء هوا است در رحم ماده (انثی) و بین آفرینش جان و انسان مدت هشت هزار سال طول کشید.

* و نیز گفته شده : کلمه (مارج) به معنی زبانة (شعله) خالص و بدون دود از آتش است و بعضی گفته اند: به معنای زبانة آمیختة با سیاهی است. و بعضی گفته اند مراد به جان، پدر جن است و مراد به انس پدر انسانها آدم (ع) است

و نیز گفته شده : مارج در اصل از مزج به معنی اختلاط و آمیزش است، و در اینجا به منظور اختلاط شعله های آتش است، زیرا هنگامی که آتش شعله ور می شود گاه به رنگ سرخ و گاه به رنگ زرد، گاه به رنگ آبی، و گاه به رنگ سفید در می آید.

باز در اینجا دقیقاً‌ برای ما روشن نیست که آفرینش «جن» از این آتشهای رنگارنگ چگونه بوده است؟

همانگونه که خصوصیات دیگر آن نیز از طریق قرآن مجید و وحی آسمانی،‌ برای ما ثابت شده، محدود بودن معلومات ما در برابر مجهولات هرگز به ما اجازه نمی دهد که این حقایق را انکار کنیم ، یا نادیده بگیریم بعد از اینکه از طریق وحی اثبات گردد هر چند علم ما به آن راهی نیابد.

به هر حال بیشترین موجوداتی که ما با آنها سرو کار داریم آب،‌ خاک، باد،‌ آتش، است، خواه آنها را چون قدماء بسیط بدانیم، و یا همچون دانشمندان امروز مرکب از اجزای گوناگونند،‌ ولی در هر صورت مبدأ آفرینش انسان آب و خاک بوده در حالی که مبدأ آفرینش «جن» باد و آتش است. و این دوگانگی مبدأ آفرینش سرچشمة‌ تفاوتهای زیادی بین این دو است.

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *