خانه / اسلايد / محتوای سوره جن /گفتاری پیرامون جن

محتوای سوره جن /گفتاری پیرامون جن

محتوای سوره جن

*در سوره جنّ به داستان چند نفر از طائفه جن اشاره می کند، که صوت قرآن را شنیدند و ایمان آوردند، به اصول معارف دین اقرار کردند و از این اشاره تسجیل نبوت رسول خدا (ص) نتیجه گیری می شود.

گفتاری پیرامون جن

کلمه (جن) به معنای نوعی از مخلوقات خدا است که از حواس ما مستورند،‌ و قرآن کریم وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده، و در آن باره مطالبی بیان کرده،‌ و فرموده:

اول: این نوع مخلوق از مخلوقات، قبل از بشر خلق شده اند.

دوم: این مخلوق از جنس آتش خلق شده اند. وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ
(جان را ما قبلاً از آتشی سموم آفریده بودیم).

سوم: این نوع مانند انسان زندگی و مرگ و قیامت دارند چنانچه خداوند فرموده:

« أُوْلَئِکَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِم مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ »
(اینان کسانیند که همان عذابها که امتهای گذشته جنی و انسی را منقرض کرده بود برایشان حتمی شده).

چهارم: این نوع از جانداران مانند سایر جانداران نر و ماده و ازدواج و توالد و تکاثر دارند می فرماید: « وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِّنَ الْإِنسِ یَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِّنَ الْجِنِّ »
( و اینکه مردانی از انس بودند که به مردانی از جن پناه می برند)

پنجم: این نوع مانند نوع بشر دارای شعور و اراده است و علاوه بر این کارهای سریع و اعمال شاقه را می توانند انجام دهند،‌ که از بشر ساخته نیست.

چنانکه در آیات مربوط به قصص سلیمان علیه السلام، و اینکه جن مسخر آن جناب بودند، و نیز در قصه شهر سبا (که قال ابلیس من الجن) پیشنهاد آوردن تخت بلقیس را کرد.
و نیز در سوره جن می خوانیم :

قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا﴿١﴾ يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ ۖ وَلَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا ﴿٢﴾
که این آیات می فهماند ایمانشان به قرآن همان ایمان به خدائی است که قرآن را نازل کرده در نتیجه رب ایشان هم همان خداست. و موحدند.

ششم: جن هم مانند انس مؤمن و کافر دارند، بعضی صالح و بعضی فاسدند، چنانکه در قرآن کریم بیان نموده.

۱ – « وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ » ، (من جن و انس را خلق نکردم مگر برای اینکه مرا عبادت کنند).

۲ – « إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا * یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِکَ بِرَبِّنَا أَحَدًا »

۳ – « وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ » و اينكه گروهى از ما تسليم [فرمان‏ها و احكام] خدايند ، و برخى منحرف‏اند .

۴ – « وَأَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ » (این مائیم که مسلمانان دادگران از مایند)

۵ – «قالوا یا قومنا انا سمعنا کتاباً‌ انزل من بعد موسی، مصدقاً‌ لما بین یدیه»، (گفتند: ای قوم ما آگاه باشید، که ما کتابی را شنیده ایم بعد از موسی نازل شده که کتابهای آسمانی قبل را تصدیق می کند). «یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ وَإِلَی طَرِیقٍ مُّسْتَقِیمٍ * یَا قَوْمَنَا أَجِیبُوا دَاعِیَ اللَّهِ»

( کتابی است که به سوی حق و به سوی صراط- طریق مستقیم هدایت می کند، ای قوم ما منادی حق را اجابت کنید).
ابلیس کان من الجن

از کلام خداوند تعالی: استفاده می شود که ابلیس از طایفه جن بوده، و دارای فرزندانی و قبیله ای است می فرماید: « کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ » ( او از جن بود و در آخر از امر پروردگار سرپیچی کرد).

« أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاء مِن دُونِی » (آیا ابلیس و ذریه او را به جای من اولیاء خود می گیرید،‌ و می فرماید: «إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ» (او و قبیله اش از جائی که شما ایشان را نبینید می بینند) و آیات دیگر.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *