خانه / اسلايد / عقیده و خرافات راجع به جن

عقیده و خرافات راجع به جن

عقیده و خرافات راجع به جن

به علاوه از آیات قرآن، به خوبی استفاده می شود که بر خلاف خرافات مردم راجع به جن، و بر خلاف آنچه در افواه مردم عوام مشهور است و آنها را (از ما بهتران) می دانند، انسان نوعی است برتر از آنها، به دلیل اینکه تمام پیامبران الهی از انسانها برگزیده شدند، و آنها نیز به پیامبر اسلام که از نوع بشر است ایمان آوردند، و از او تبعیت کردند،‌ و اصولا واجب شدن سجده در برابر آدم بر شیطان که بنا به تصریح قرآن آن روز از (بزرگان) طایفه جن بود دلیل بر فضیلت نوع انسان بر جنّ‌ می باشد.

تا اینجا سخن از مطالبی بود که از قرآن مجید درباره این موجود ناپیدا استفاده می شود که خالی از هر گونه خرافه و مسائل غیر علمی است.

ولی می دانیم مردم عوام و ناآگاه خرافات زیادی درباره این موجود ساخته اند که با عقل و منطق جور نمی آید، به همین جهت یک چهره خرافی و غیر منطقی به این موجود داده اند که وقتی کلمه (جن) گفته می شود مشتی خرافات نیز به آن تداعی می شود.

از جمله آنکه آنها را با اشکال غریب، و عجیب، و وحشتناک، و موجوداتی دُم دار، سُم دار! موذی و پر آزار، کینه توز و بد رفتار، که ممکن است از ریختن یک ظرف آب داغ در یک نقطه خالی، خانه هائی را به آتش کشند!

و موهومات دیگری از این قبیل، در حالی که اگر موضوع وجود جن از این خرافات پیراسته شود، اصل مطلب کاملاً‌ قابل قبول است، چرا که هیچ دلیلی بر انحصار موجودات زنده به آنچه ما می بینیم، نداریم.

بلکه دانشمندان علوم طبیعی و علماء می گویند:‌ موجوداتی را که انسان با حواس خود می تواند درک کند، در برابر موجوداتی که با حواس قابل درک نیستند ناچیز است.

تا این اواخر که موجودات زنده ذره بینی کشف نشده بود، کسی باور نمی کرد که در یک قطره آب، یا چند قطره خون، هزاران هزاران موجود زنده باشد که انسان قدرت دید آنها را نداشته باشد. جوارح ما قدرت محدود دارند.

و نیز دانشمندان می گویند: چشم ما رنگهای محدودی را می بیند، و گوش ما امواج صوتی محدودی را می شنود،‌ رنگها و صداهائی که با چشم و گوش ما قابل درک نیست بسیار پیش از آن است که قابل درک است.

وقتی وضع جهان چنین باشد چه جای تعجب که انواع موجودات زنده ای در این عالم وجود داشته باشند که ما نتوانیم با حواس خود آنها را درک کنیم؟

به هر حال از یک سو قرآن کلام ناطق و صادق، خبر از وجود جن با ویژگیهائی که در بالا ذکر شد داده است، و از سوی دیگر هیچ دلیل عقلی بر نفی آن وجود ندارد.

بنابراین باید آنرا پذیرفت، و از توجیهات غلط و ناروا باید بر حذر بود همانگونه که از خرافات عوام در این قسمت باید اجتناب کرد.

این نکته نیز قابل توجه است که: جن گاهی بر یک مفهوم وسیعتر اطلاق می شود که انواع موجودات ناپیدا را شامل می گردد؟

اعم از آنها که دارای عقل و درک هستند ، و آنها که عقل و درک ندارند و حتی گروهی از حیوانات که با چشم دیده می شوند و معمولاً‌ در لانه ها پنهان هستند، نیز در این معنی وسیع (داخلند) وارد است.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *