خانه / اسلايد / آیا شیطان فرشته بود؟

آیا شیطان فرشته بود؟

آیاا شیطان فرشته بود؟

در آیات زیادی خداوند راجع به مسأله ابلیس و شیطان و سرپیچی او از سجده بر آدم سخن گفته و بدانیم که انحرافات از وسوسه های ابلیس سرچشمه می گیرد و تسلیم شدن در برابر وسوسه های او که از آغاز کمر دشمنی ما را بسته است چقدر احمقانه است؟

می فرماید: « وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِیسَ » این استثناء ممکن است موجب توهم شود که ابلیس از جنس فرشتگان بود، در حالی که فرشتگان معصومند، پس چگونه طغیان کرد. ولی بعد بلافاصله می گوید: « کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ »
او از جن بود و از فرشتگان نبود ولی به خاطر بندگی و اطاعت و قرب به پروردگار در صف فرشتگان جای گرفت، و سپس از فرمان پروردگارش خارج شد.

آری ابلیس جن بود ولی در صف فرشتگان قرار گرفت و حتی شاید معلم آنان بود ، اما بخاطر یکساعت غرور و کبر آنچنان سقوط کرد که همه سرمایة معنویت خود را از دست داد.

و رانده ترین و منفورترین موجود از درگاه خدا شد، و سپس می گوید: با این حال آیا او و فرزندانش را به جای من اولیاء خود انتخاب می کند. « أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاء مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا » در صورتیکه آنها دشمن شما هستند.

دشمن قسم خورده که تصمیم به گمراهی و بدبختی همه شما گرفته اند، و عداوت خود را از اولین روز نسبت به پدرانشان آشکارا اظهار داشته اند «بئس للظالمین بدلا» ، شیطان و فرزندان او را به جای خدا پذیرا شدن بسیار بد است، زیرا «ما کان الله سبحانه لیدخل الجنه بشراً بامر اخرج به منها ملکا» هرگز ممکن نیست خداوند انسانی را به بهشت بفرستد در برابر کاری که به خاطر آن فرشته ای را از بهشت رانده است (اشاره به غرور ابلیس). منطق ابلیس این بود، خلقتنی من نار خلقته من طین (من را از آتش خلق کردی و او را از گِل).

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *