خانه / اسلايد / نکته ها:

نکته ها:

نکته ها:

دریا کانون نعمتهای الهی

همانطور که دیدیم، در این بخش از آیات به مسأله دریا و اهمیت آن در زندگی بشر اشاره شده است.

می دانیم دریاها  سطح کره روی زمین را فرا گرفته است، و منبع عظیمی برای مواد غذائی، داروئی، زینت آلات، و طریق مهمی برای حمل و نقل کالاها و انسانها است. و از همه مهمتر نزول باران و تعدیل هوا و حتی بخشی از وزش بادها از برکات دریاها است.
اگر سطح دریاها کمتر یا بیشتر از آنچه اکنون هست بود یا کره زمین به خشکی می گرائید. و یا آن چنان مرطوب می شد که جای زندگی نبود! …

لذا قرآن بارها و به تعبیرات مختلف، انسانها را به این نعمت بزرگ توجه داده و آنها را به اندیشه وا می دارد گاه می گوید: (سخر لکم الفلک) کشتی ها را برای شما تسخیر کرد، گاه می گوید: (سخر لکم ما فی الارض) آنچه در روی زمین است مسخر شما ساخت. از همه اینها گذشته، دریا دیار عجائب است، کوچکترین گیاه ذره بینی، و بلندترین درختان عالم در دریاها می رویند همین طور کوچکترین حیوانات و عظیم ترین حیوانات غول پیکر در دریاها زندگی می کنند. زندگی در اعماق دریاها در آنجا که نه نوری وجود دارد و نه غذائی. به قدری شگفت انگیز است که انسان از مطالعة آن سیر نمی شود.

و عجب آنکه: حیوانات در آنجا از خودشان نور پخش می کنند، و مواد غذائی آنها در سطح آب ساخته می شود و ته نشین می کند.
و اندام آنها آن چنان محکم و مقاوم و توأم با فشار داخلی ساخته شده که در مقابل آن فشار عظیم آب، که اگر انسان به حال عادی در آنجا قرار گیرد استخوانهایش تبدیل به آرد می شود، مقاومت می کند!

گلف استریم: رودخانه های عظیم دریائی، اگر تعجب نکنید در سراسر اقیانوسهای جهان رودهای عظیمی در حرکت است که یکی از نیرومندترین آنها (گلف استریم) نام دارد. آب گرم، عرض حدود ۱۵۰ کیلومتر، و عمق چند صد کیلومتر،‌ سرعت ۱۶۰ کیلومتر در یک روز طی می کند، تفاوت حرارت این آبها با آبهای مجاور ۱۰ تا ۱۵ درجه است.

لذا حاشیه غربی آن را دیوار سرد می نامند این رود عظیم از سواحل امریکای مرکزی حرکت و سراسر اقیانوس اطلس را می پیماید و به سواحل اروپای شمالی می رسد. این رود- بادهای گرمی به وجود می آورد و مقداری حرارت به طرف کشورهای شمالی قاره اروپا می برد، و هوای این کشورها را مطبوع می کند و اگر نبود بلکه زندگی در این کشورها سخت و طاقت فرسا بود. و از این رود خانه در پنج قاره جهان ، این جریان دریائی فراوان است و عامل اصلی آن تفاوت حرارت منطقه استوائی زمین و مناطق قطبی است که این حرکت را در دریاها به وجود می آورد.

عجب اینکه این رودخانه های عظیم دریائی با آبهای اطراف خود کمتر آمیخته می شوند و هزاران کیلومتر راه را به همان صورت می پیماید،‌ و مصداق «مرج البحرین یلتقیان».

و جالب اینکه،‌در محل برخورد این آبهای گرم با‌ آبهای سرد مجاور، پدیده ای رخ می دهد که برای انسان بسیار پرسود است. زیرا در محل تقاطع این آبهای گرم و سرد یک نوع حالت بی حسی یا مرگ دسته جمعی برای حیوانات دسته جمعی ذره بینی که در میان آب معلق هستند به وجود می آید، و از این راه ماده غذائی فراوان و بی حساب جمع می شود که سبب جلب دسته های بزرگ ماهیان می گردد، و به این ترتیب این منطقه یکی از بهترین مناطق صید ماهی در کره زمین است.

تفسیر حدیثی از بطون آیات
در حدیثی از امام صادق علیه السلام: نقل شده است که در تفسیر آیة «مرج البحرین یلتقیان….» فرمود: «علی و فاطمه (ع) بحران عمیقان، لا یبغی احدهما علی صاحبه، یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان، قال: الحسن و الحسین (ع).» :.
علی و فاطمه دو دریای عمیقند که هیچیک بر دیگری تجاوز نمی کند، و از این دو دریا لؤلؤ و مرجان یعنی حسن و حسین خارج شده اند.
و در تفسیر «درامنثور] همین معنی از بعضی از اصحاب حضرت رسول (ص) ذکر شده.
می دانیم که قرآن مجید دارای بطونی است و یک آیه ممکن است چندین معنی و یا دهها معنی داشته باشد، و آنچه در این حدیث آمده از بطون قرآن است که منافاتی با معنی ظاهر آن ندارد.

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *