خانه / اسلايد / اشاره ای به باطن آیه/نکات و پیامها

اشاره ای به باطن آیه/نکات و پیامها

اشاره ای به باطن آیه

در تفسیر قمی در ذیل آیه «کل من علیها فان » آمده که امام فرموده: هر کسی که بر روی زمین قرار دارد ( یعنی هر چیزی و هر کسی که بر روی زمین قرار دارد فانی است.

(یبقی وجه ربک) منظور از وجه پروردگار دین او است، و امام علی بن الحسین فرمود: وجه خدا که مردم رو به سوی آن می آیند، مائیم. از امام صادق علیه السلام فرمود: وجه الله مائیم. پس وجه الله به امام و دین خدا تأویل شده.

نکات و پیامها

۱ـ سؤال و در خواست، گاهی به زبان حال است و گاهی به زبان قال، چه نیازمندی خود را به خداوند به زبان آورد چه نیاورد، در هر صورت همواره محتاج است.

۲ـ مراد از «یوم» در آیه، روز نیست، بلکه مطلق زمان است، زیرا خداوند در زمان نمی گنجد، بلکه فراتر از زمان است.

۳ـ در تفسیر آیه «کل یوم هو فی شأن»، در حدیث می خوانیم: خداوند هر روز امر جدیدی ایجاد می کند که قبلا نبوده است . «من احداث بدیع لم یکن »

۴ ـ حضرت علی(ع) به مناسبت آیه «کل یوم هو فی شأن» فرمود: هر روز گناهی را می بخشد، غمی را برطرف می کند، گروهی را بالا و عده ای را فرو می آورد.
و پیام آیات اینست که : فرشتگان و موجودات آسمانی نیز همچون زمینیان، دست نیاز به سوی خدا دارند. «یسئله من فی السموات و الارض» .

و اینکه کارهای الهی تقلیدی نیست، بلکه ابتکار و نوآوری است. «کل یوم هو فی شأن» .

و دیگر اینکه: نیاز دائمی موجودات، لطف و فیض دائمی خدا را طلب می کند. (او هر لحظه دارای فیضی جدید و مستمر برای آفریده ها است.).
و چنین نیست که خداوند، عالم را آفرید و آن را به حال خود رها کرده باشد، بلکه همواره امور هستی را تدبیر و اراده می کند. «کل یوم هو فی شأن».

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *