آیات ۳۵ و ۳۶/چه مهیب و عجیب است دادگاه قیامت
آیات ۳۵ و ۳۶
يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِ ﴿٣٥﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٣٦﴾
بر شما شعلههايى از آتش بىدود و دود آتش آلود فرستاده خواهد شد ، در نتيجه نمىتوانيد يكديگر را [براى دفع عذاب] يارى دهيد !«۳۵»
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مىكنيد ؟
چه مهیب و عجیب است دادگاه قیامت
و در آیه بعد، تاکید بر آنچه در آیه قبل، دایر بر عدم قدرت انس و جن بر فرار از چنگال عدالت آمده می فرماید: يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِ ﴿٣٥﴾
بر شما شعلههايى از آتش بىدود، و دود آتش آلود فرستاده خواهد شد ، در نتيجه نمىتوانيد يكديگر را [براى دفع عذاب] يارى دهيد !
از یکسو فرشتگان شما را احاطه کرده اند و از سوی دیگر شعله های گرم و سوزان آتش و دودهای تیره و تار و خفقان آور اطراف محشر را فرا می گیرد و راهی برای گریز نیست .
*«شواظ» به معنی شعله های بی دود آتش است، و بعضی آن را به معنی زبانه های آتش که از خود آتش به ظاهر بریده می شود و سبز رنگ است تفسیر کرده اند.
و در هر حال این تعبیر اشاره به شدت حرارت آن است، «نحاس»: به معنی دود (و یا شعله های قرمز رنگ و دود آلود آتش است که به رنگ مس در می آید)، بعضی نیز آن را به معنی (مس مذاب) تفسیر کرده اند.
تعبیر قرآن از نحاس: سخن از موجودی در میان است که انسان را در قیامت احاطه کند و از فرار از دادگاه عدل الهی باز دارد.
چه عجیب و مهیب است دادگاه قیامت ؟، که انسان از هر سو در احاطه کامل مأموران الهی و آتش سوزان و دود کشنده قرار گرفته، و راهی جز حضور در آن دادگاه و تسلیم در برابر حکم آن محکمه ندارد. باز می فرماید:
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٣٦﴾
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مىكنيد ؟ «۳۶»
تعبیر به نعمت در اینجا نیز به خاطر همان لطفی است که بیان شد و ذکر آن هشداری و عاملی برای اصلاح و تربیت است.