خانه / اسلايد / توجه به چند حدیث

توجه به چند حدیث

توجه به چند حدیث

۵ـ در روایات آمده است که هر کس در دنیا از خداوند خوف داشت، در آخرت در امان است و هر کس در دنیا احساس امنیت کرد، در آخرت در خوف است.
۶ـ امام صادق(ع) فرمود: «من علم انّ الله یراه و یسمع ما یقول من خیر و شر فیحجزه ذالک عن القبیح من الاعمال فذالک الذی خاف مقام ربّه و نهی النفس عن الهوی» هر کسی باور کند که خداوند او را می بیند و هر چه بگوید می شنود و این ایمان، او را از کارهای زشت باز دارد، پس او همان کسی است که از مقام خداوند خائف بوده و نفس خود را از هوس باز داشته است.
۷ـ و نیز در حدیث می خوانیم که رسول خدا(ص) به امام علی(ع) فرمود: چند چیز سبب نجات است که یکی از آنها خوف از خداوند در نهان و آشکار است.
۸ـ رابطه تنگاتنگ با عالم ربانی، سبب تقویت خوف از مقام خداوند است. در حدیث می خوانیم: «من مشی فی طلب العلم خطوتین و جلس عند العالم ساعتین و سمع من العلم علمتین اوجب الله له جنتین کما قال: «و من خاف مقام ربه جنتان» هر کس برای تحصیل علم دو قدم بردارد و نزد عالم دو ساعت بنشیند و از استاد دو کلمه ای فرا گیرد، خداوند برای او دو باغ بهشتی واجب می نماید.
۹ـ خوف از مقام پروردگار در دنیا، وسیله در امان ماندن تمام خوف ها در آخرت است. چنانکه در آیات دیگر قرآن، این عبارت تکرار شده است: «الا انّ اولیاء الله لا خوف علیهم و لا یحزنون»
۱۰ـ میوه های بهشتی، نه زحمت چیدن دارد، «جنی الجنتین دان» نه دسترسی به آن زمان می برد، «قطوفها دانیة» نه محدودیت دارد، «فاکهة کثیرة» و نه موسم خاص «لا مقطوعة و لا ممنوعة» .
۱۱ـ لقمان به فرزندش شفارش کرد، آن گونه خوف الهی داشته باش که عبادت جنّ و انس تو را آرام نکند و آن گونه به فضل الهی امیدوار باش که گناه ثقلین تو را مأیوس نکند. این کلام از حضرت علی(ع) نیز نقل شده است. .
۱۲ـ امام باقر(ع) از رسول خدا(ص) نقل می کند که هیچ کس به اعمال خود تکیه نکند، بلکه تنها به فضل و رحمت خداوند تکیه کنید.

پیام ها:

۱ـ در دادگاه الهی، نژاد، رنگ، شغل، سن و جنسیت ملاک نیست. «و لمن خاف…جنّتان».
۲ـ خدا ترسی، سرچشمه ی حق پذیری و عمل صالح است و لذا برای ورود به بهشت، شرط دیگری در کنار خوف نیامده است. «و لمن خاف…جنّتان».
۳ـ ذات خداوند، منشأ رحمت است. توجه انسان به مقام و جایگاه خداوند در نظام هستی و دادگاه قیامت، موجب دقت در رفتار و گفتار و پیشگیری از وقوع جرم و گناه می شود. «خاف مقام ربّه».
۴ـ در تربیت باید تهدید و تشویق در کنار هم باشد. «هذه جهنّم …جنّتان».
۵ـ در بهشت هم فراوانی است، «من کلّ فاکهة» هم تنوّع «زوجان» و هم در دسترس بودن. «جنی جنتین دان».
***********

همچنین ببینید

عدد هفت در فرهنگ دین اسلام

  ج – عدد هفت در فرهنگ دین اسلام معادل عدد «هفت» در زبان عربی …

هفت طبقه ی آسمان

هفت طبقه ی آسمان در این زمینه آیات فراوانی در قرآن آمده که به آنها …

اسرار و عجایبی درباره ی عدد هفت

اسرار و عجایبی درباره ی عدد هفت عدد هفت عددی است که شاید مثل همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *