مقربین مظهر صفات الهی هستند
مقربین مظهر صفات الهی هستند
شاید اشاره به این باشد که چون اهل بهشت مخصوصاً آن قسمت مقربین آنها چون مظهر و نماینده صفات حق تعالی و محیط بر موجودات و متصرف در مادیّاتند، همه چیز نزد آنان حاضر و بر همه چیز مسلط و استیلاء دارند و هر چه بخواهند به محض اراده نزد آنها حاضر می شود ، بلکه دلالت آن روایت مشهور (العبودیه جوهره کنهها الربوبیه) ظهور تام این مقام در قیامت تحقق پذیرد و به اذن حق تعالی خلاّق بهشت و نعمتهای بهشتی می گردند.
چنانچه در روایات رسیده که علی (ع) قسمت کننده بهشت و جهنم می باشد، اگر احاطه و استیلائی نباشد چگونه حضرتش قسمت کننده بهشت و جهنم می گردد
فبای آلاء ربکما تکذبان
چون اکثر آیات در این سوره در مقام بیان نعمتها و تفضّلات گوناگون است، و شکر هر نعمتی بایست در خور همان نعمت باشد این است که در عقب آیه ای مشتمل بر نعمتها و بیان چیزهائی است که از چشمه فیض صفت رحمانی اله عالم جل شأنه تراوش نموده بشر را تذکر می دهد که بایستی همیشه شکر گذار باشید