خانه / اسلايد / نیکی پاداش نیکی یک قانون عمومی است.

نیکی پاداش نیکی یک قانون عمومی است.

نیکی پاداش نیکی یک قانون عمومی است.

آنچه در آیه فوق خواندیم (هل جزاء الاحسان الا الاحسان) یک قانون عمومی در منطق قرار است، که خدا و خلق و همة بندگان را شامل می شود. عمومیت این قانون به همه مسلمانان تعلیم می دهد که هر نیکی را از هر کسی باشد جبران کنند.

حدیث : به گفته امام صادق (ع) جبران آن نیست که همانندش را انجام دهند، بلکه باید بهتر باشد، و گرنه آنکه ابتداء به احسان کرده است برتری خواهد داشت! در مورد اعمال ما در پیشگاه خداوند مسأله شکل دیگری به خود می گیرد، چرا که طرف خداوند کریمی است که امواج رحمتش سر تا سر عالم هستی را فرا گرفته، و اکرام و انعامش شایسته ذات او است، نه هموزن اعمال بندگان، بنابراین جای تعجب نیست که در تاریخ امم کراراً‌ می خوانیم که افرادی با انجام کار کوچکی از روی اخلاص مشمول عنایات بزرگی شده اند.

از جمله اینکه: مفسرین نقل کرده اند، یکی از مسلمانان پیرزن کافری را دید که دانه هائی برای پرندگان در وقت زمستان می پاشید، به او گفته شد، از امثال تو این عمل پذیرفته نمی شود،‌ او در جواب گفت: من این کار را می کنم خواه پذیرفته شود یا نشود، این ماجرا گذشت بعد از مدتی او را در حرم کعبه دید گفت: ای مرد خداوند به برکت یک مشت دانه برای پرندگان نعمت اسلام را به من ارزانی داشت .

در تفسیر مخزن العرفان خانم امین (ره) آمده است : هل جزاء احسان الا الاحسان، آیا جزای احسان غیر از احسان خواهد بود، و البته جزاء احسان احسان است، این آیه تأیید می نماید مطالب و رموزی را که از آیات استخراج نمودیم، اشاره به اینکه این دو بهشت و نعمت های آن پاداش و نتیجه و اثر خوبیهای اعمال و اخلاق و سجیّه نیکوی شما است که بر آن مترتّب می گردد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *