خانه / اسلايد / فرق دو بهشت در فضل و شرف است/اختیار ازدواج در بهشت

فرق دو بهشت در فضل و شرف است/اختیار ازدواج در بهشت

فرق دو بهشت در فضل و شرف است.

علامه طباطبائی می فرمایند: معنی اینست که دو بهشت دیگر نیز هست که هر چند محتوی و نعمتهائی که در آنست شبیه دو بهشت اول است، ولی از نظر درجة فضل و شرف پائین تر از آن دو است. و گفتیم که این دو بهشت مخصوص اهل اخلاص است که ترسشان از عذاب خدا و از فوت ثوابهای او نیست، بلکه از مقام او است.
پس این دو بهشت مخصوص مؤمنینی است، که درجه ایمانشان پائین تر از درجه ایمان اهل اخلاص است، مؤمنینی که خدای سبحان را به این جهت عبادت می کنند که از آتش او می ترسند، و یا به ثواب و بهشت او طمع دارند، و این دسته از مؤمنین همان اصحاب یمین هستند در سوره واقعه اند..

اختیار ازدواج در بهشت

*شخصی از امام صادق (ع): گفتم فدای تو شوم مرا خبر ده از مرد مؤمن، که وی را در دنیا زن مؤمنه ای باشد. آیا در بهشت بین آنان ازدواج هست یا نه. فرمود: یا ابا محمد خدا عادل و حکیم است اگر مرد افضل از زن باشد، او را مخیّر گرداند، آن زن را از جمله زوجات خود قرار دهد. و اگر زن بهتر باشد، مخیّر گرداند اگر خواهد شوهر خود را اختیار کند که او زوج وی باشد. بعد از آن فرمود: نگوئید بهشت یکی است زیرا خدا فرموده: (و من دونهما جنتان) و نگوئید که بهشت یک درجه دارد و یک مقام زیر که خدا فرموده: (درجات بعضها فوق بعض) (و مراتب و درجات آن به قدر اعمال است) .
گوید: گفتیم یا بن رسول الله (ص) چون در قیامت مقام بعض مؤمنین عالی تر و بلندتر از بعضی دیگر است، اگر بخواهند یکدیگر را ملاقات نمایند چگونه میسّر می گردد؟ فرمود: آنکه مرتبه او فوق باشد تواند هبوط نماید به مرتبه پائین تر و آنکه در مرتبة پائین تر است نتواند صعود نماید به بالا.
زیرا که شایسته آن مقام نمی باشد و هر گاه میل ملاقات یکدیگر را نمایند در یک مکان مرتفعی هم دیگر را ملاقات می نمایند.
در حدیثی علاء بن سیّابه گوید: گفتم یا ابا عبدالله (ع) مردم از گفتار ما تعجب می کنند که گوئیم بعضی را از جهنم بیرون آرند و به بهشت برند و در آنجا اولیاء الله باشند.
فرمود: ای علاء حق تعالی فرموده: « وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ » به خدا قسم آنها اولیاء الله نباشند، گفتیم آنان کافرند؟ فرمود اگر کافر بودند بهشت نمی رفتند. گفتم: پس مؤمن مرّدد باشند؟ فرمود: به خدا قسم اگر مؤمن بودند به دوزخ نمی رفتند و لکن میانه حال باشند.(پایان کلام طبرسی بنقل از مخزن)..
سپس افزود: « فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ »، کدام یک از نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *