خانه / اسلايد / باز هم همسران بهشتی

باز هم همسران بهشتی

آیات ۷۰ تا ۷۷ .
فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ ﴿٧٠﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٧١﴾ حُورٌ مَقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ ﴿٧٢﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٧٣﴾ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ ﴿٧٤﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٧٥﴾مُتَّكِئِينَ عَلَىٰ رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ ﴿٧٦﴾ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿٧٧
در آنها زنانى نيكو سيرت و زيبا صورت‏اند .«۷۰» پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد ؟«۷۱» حوريانى كه در سراپرده‏ها مستورند .«۷۲» پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد ؟«۷۳» پيش از همسران بهشتى‏شان دست هيچ انس و جنّى به آنان نرسيده است .«۷۴» پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد؟«۷۵» بر بالش هاى سبز و فرش هاى زيبا تكيه مى‏زنند .«۷۶» پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى‏كنيد ؟

باز هم همسران بهشتی
در ادامه شرح نعمتهایی دو بهشتی که در آیات سابق آمده است در این آیات نیز به قسمتهای دیگر از این مواهب اشاره شده است. نخست می فرماید:
« فِیهِنَّ خَیْرَاتٌ حِسَانٌ »
در آن باغهای بهشتی زنانی هستند نیکو خلق و سیرت و زیبا.
«فیهنّ»، در مقام صفت دیگری است از اوصاف آن دو بهشت دیگر و مرجع ضمیر جمع در فیهن، قصور و منازل آن دو بهشت است با اوصاف و خصوصیات آن .
*خیرات: بعضی گفته اند جمع «خیره» (بر وزن سیده)‌ است،‌که به خاطر تخفیف آن را (خیرات) گفته اند، و بعضی آن را «خیره» بر وزن حیره دانسته اند و در هر حال معنی وصفی دارند نه معنی «افضل التفضیل» چرا که افعل التفضیل جمع بسته نمی شود*(مخزن العرفان)
و خیرات جمع خیره، یعنی زنهای برگزیده نیکو سیرت و زیبا صورت‌،‌ رعنا قامت، که آنان با اخلاق نیک و اعمال شایسته و سجیّه نیکو آراسته اند و «خیرات حسان»،‌ را به زنهای صالحه آدمی تفسیر نموده اند. زنانی که جمع میان «حسن سیرت» و «حسن صورت» کرده اند، چرا که «خیر» غالباً‌ در مورد صفات نیک و جمال معنوی به کار می رود و «حسن» غالباً در زیبائی و جمال ظاهر.
در روایاتی که در تفسیر این آیه وارد شده، صفات نیک بسیاری برای همسران بهشتی شمرده شده که می تواند اشاره به صفات عالی زنان دنیا نیز باشد، و الگوئی برای همه زنان محسوب شود. از جمله، خوش زبان بودن، نظافت و پاکی،‌ آزار نرسانیدن، نظری به بیگانگان نداشتن، و مانند آن .
خلاصه اینکه، تمام صفات کمال و جمال که در یک همسر مطلوب است‌، در آنها جمع است و آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند، به همین دلیل، قرآن در یک تعبیر کوتاه و پر معنی از آنها به عنوان خیراتٌ حسان تعبیر کرده است.

« فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ »،
به دنبال ذکر این نعمت باز می فرماید: کدامیک از نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید؟
.**************

« حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِی الْخِیَامِ »
سپس ادامه در توصیف این زنان بهشتی اضافه می کند، آنها حوریانی هستند که در خیمه های بهشتی مستورند، حور جمع حوراء به کسی می گویند که سیاهی چشمش کاملاً‌ مشکی و سفیدی آن کاملاً شفاف است،‌ و گاه به زنان سفید چهره نیز اطلاق شده است.
«مقصورات»، اشاره به این است که آنها تنها تعلق به شوهرانشان دارند و از دیگران مستور و پنهان هستند.
خیام، جمع خیمه است، ولی به طوری که در روایات اسلامی آمده، خیمه های بهشتی شباهتی به خیمه های این جهان ندارند از نظر گستردگی، و وسعت، و زیبائی.(نمونه ص ۱۸۳)
مفسرین بیان می کنند، خیمه به معنی خیمه های پارچه ای که در میان ما معروف است نمی باشد. بلکه به خانه های چوبی و یا حتی هر خانه مدوری کلمة «خیمه» اطلاق می شود. و گاه گفته شده: خیمه عبارت است از هر خانه ای که از سنگ و مانند آن ساخته نشده است.
علامه طباطبائی می فرماید: حوریان مقصور در خیمه هایند، معنایش این است که از دستبرد اجانب محفوظند، زنانی مبتذل نیستند که غیر شوهران نیز ایشان را تماشا کنند.ترجمه

فبای آلاء ربکما تکذبان
بار دیگر همان سئوال پر معنی را تکرا کرده می گوید: کدامین نعمت از نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید؟

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *