خانه / اسلايد / پرسش: آیا لحظه مرگ و جان دادن و خارج شدن روح از بدن، لحظه سختی است؟ 

پرسش: آیا لحظه مرگ و جان دادن و خارج شدن روح از بدن، لحظه سختی است؟ 

💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐

 

💐پرسش: آیا لحظه مرگ و جان دادن و خارج شدن روح از بدن، لحظه سختی است؟

💐پاسخ: لحظه جان کندن برای افراد متفاوت است و برای برخی افراد سخت و دشوار است و برای برخی دیگر سهل و آسان خواهد بود. قرآن کریم با اشاره به سختی جان کندن برای برخی افراد، می فرماید: ” ساق پاها (از سختى جان‏دادن) به هم بپيچد.”

(سوره قیامه، آیه ۲۹)

💐از آیه فوق استفاده می شود که سختی جان کندن برای برخی افراد آنقدر سخت و دشوار است که از شدت درد ساق پاها را بهم می پیچید.

💐لحظه مرگ و جان دادن برای کفار و افرادی که غرق در گناه و معصیت بوده اند بسیار سخت و دشوار است و آنها جان کندن سختی خواهد داشت.

💐خداوند متعال می فرماید: ” اگر ببينى هنگامى كه ظالمان در شدايد مرگ فرو رفته‏اند، و فرشتگان دستها را گشوده، به آنان مى‏گويند: «جان خود را خارج سازيد! امروز در برابر دروغهايى كه به خدا بستيد و نسبت به آيات او تكبّر ورزيديد، مجازات خواركننده‏اى خواهيد ديد»! (به حال آنها تأسف خواهى خورد)”

(سوره انعام، آیه ۹۳)

💐آیه فوق بیانگر آنست که لحظه مرگ برای انسان های ظالم و کافر بسیار سخت است و آنها ضمن تحمل درد شدید، عذاب روحی را نیز متحمل می شوند و فرشتگان نیز آنان را تحقیر می کنند همچنانکه آنان آیات الهی را در دنیا تحقیر نمودند.

💐اینکه فرشتگان به ظالمان می گوید که “جان و روح خود را خارج سازيد” در حقيقت يك نوع تحقير از ناحيه فرشتگان نسبت به اينگونه ظالمان است و گر نه خارج کردن روح از بدن کار خود ظالمان نيست بلكه كار آن فرشتگان است

💐در آیه دیگر می فرماید: “و اگر ببينى كافران را هنگامى كه فرشتگان (مرگ)، جانشان را مى‏گيرند و بر صورت و پشت آنها مى‏زنند و (مى‏گويند:) بچشيد عذاب سوزنده را (، به حال آنان تأسف خواهى خورد)” (سوره انفال، آیه ۵۰)

💐از آیه فوق نیز فهمیده می شود که لحظه مرگ و جان کندن برای کفار بسیار سخت و دشوار است و فرشتگان الهی با آنها رفتار خشن دارند.

 

💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐

 

💐اما لحظه مرگ و جان کندن برای مؤمنان راستین بسیار سهل و آسان خواهد بود و فرشتگان با نهایت مهربانی و احترام آنها را قبض روح می کنند.

💐قرآن کریم در این زمینه می فرماید: ” همانها كه فرشتگان (مرگ) روحشان را مى‏گيرند در حالى كه پاك و پاكيزه ‏اند به آنها مى‏گويند: «سلام بر شما! وارد بهشت شويد به خاطر اعمالى كه انجام مى‏داديد!»”

(سوره نحل، آیه ۳۲)

💐بنابراین، لحظات جان کندن برای کفار و افراد گنهکار بسیار سخت و دشوار است و آنها هنگام قبض روح عذاب جسمی و روحی شدیدی را متحمل می شوند اما لحظه قبض روح برای مؤمنان راستین بسیار سهل و آسان است و آنها هیچگونه عذاب جسمی و روحی را در هنگام قبض روح متحمل نمی شوند.

💐البته برخی از مؤمنان که گاهی گناه مرتکب شدند و توبه نکرده اند لحظه جان کندن شان سخت خواهد بود تا از گناهان پاک شوند و پاکیزه با این دنیا خدا حافظی کنند. همچنین برخی از کافران نیز که اعمال نیک و کارهای خیر انجام دادند لحظه مرگ به خاطر کارهای خیر شان دچار سختی جان کندن نخواهند بود تا پاداش کارهای خیر آنها در این دنیا داده شود.

💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *