خانه / اسلايد / معرفت الله از راه قرآن

معرفت الله از راه قرآن

معرفت الله از راه قرآن

هر مسلماني، ابتدا باید با استفاده از معارف قرآن عقیده خود را تصحیح کند. و راهی را که خداوند خالق انسان بوسیله کتاب آسمانی و پیامبر و رهبران الهی برای تکامل و سعادت بشریت ارائه فرموده است بشناسد و پیروی کند و خود را تحت هدایت قرآن قرار دهد،

تا با خداي خود بيشتر أشنا شود و با تزكيه نفس و سبك زندگی قرآنی، فطرت خود را شكوفا و به سير تكاملي موفق شود . برنامه أي كه بشريت را به فلاح و سعادت مي رساند .

تأملی در کلام معصوم

در روایات معصومین علیهم السلام روی این مسئله تأکید زیادی شده و أن ضرورت شناخت دين و تصحیح عقيده ، براي رسيدن به سعادت و هدف افرينش كه سیر الی الله است بیان گردیده. در اصول کافی از امام باقر علیه السلام :

«الکمال کلّ الکمال التّفقّه فی الدّین و الصبر علی النّائبة و تقدیر المعیشة»

یعنی: (کمال یک انسان و نهایت کمال او علم و بصیرت و تفقه در دین است و صبر داشتن در بلا و گرفتاری و میانه روی در اقتصاد در زندگی) . تفقه در دین به معنی بصیرت کامل و اطلاع جامع داشتن در دین و در صراط الی الله است.

تعبیر الکمال کل الکمال تعبیر خاصی است که به خوبی بیان گر اهمیت و ضرورت تفقه در دین است. این تعبیر برای سالکین الی الله و برای آنانی که می خواهند در طریق عبودیت و در صراط الی الله قدم بگذارند و سفر به سوی حضرت حق را شروع کنند یک راهنمای اساسی و آموزنده است. اگر کلمه «تفقه» را به معنی مجاهدت در تحصیل علم به طریق عبودیت بدانیم .

منظور و مقصود امام باقر(ع) این خواهد بود که کمال ، و نهایت کمال عبارت است از مجاهدت در فهم دین ، و نير مجاهدت در تحصیل علم و معرفت به صراط مستقیم یا طریق الی الله . و در هر دو صورت بیان امام باقر علیه السلام یک ارشاد و راهنمایی اساسی است برای سالکین الی الله .

و اینکه علم جامع و معرفت کامل نسبت به طریقی که از جانب حضرت حقّ به انسانها ابلاغ شده ، و طریق حرکت به سوی اوست، یک امر ضروری در سلوک بوده و سالک باید از یک چنین علم و معرفت برخوردار باشد و برای برخورداری از آن ، مجاهدت های پی گیر و کامل داشته ، و از این مسئله اجتناب بکند که با علم و معرفت و با فهم ناقصی از دین قدم در طریق عبودیت و سلوک بگذارد.

.مناجاتی از خواجه عبدالله انصاری

الهی! بیاموز تا سر دین بدانیم. برفروز تا در تاریکی نمانیم. تلقین کن تا آداب شرع بدانیم. توفیق ده تا خنگ طمع نرانیم. تو نواز که دیگران ندانند، تو ساز که دیگران نتوانند.

همه را از خودپرستی رهایی ده. مه را به خود آشنایی ده. همه را از مکر شیطان نگاهدار. همه را از کید نفس آگاه دار.

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *