خانه / اسلايد / یکی از عواملی که موجب می شود انسان در تاریکی فرو رود و نتواند حق را ببیند و حق را نپذیرد

یکی از عواملی که موجب می شود انسان در تاریکی فرو رود و نتواند حق را ببیند و حق را نپذیرد

🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃

 

🍃یکی از عواملی که موجب می شود انسان در تاریکی فرو رود و نتواند حق را ببیند و حق را نپذیرد، پیروی از هواهای نفسانی و خواهش های نامشروع نفس اماره است. پیروی از هوای نفس چشم انسان را از دیدن حقیقت کور میکند و انسان را در تاریکی های شدید فرو می برد و لذا نمی تواند حق را بپذیرد.

🍃قرآن کریم در این زمینه می فرماید: آيا ديدى كسى را كه معبود خود را هواى نفس خويش قرار داده و خداوند او را با آگاهى (بر اينكه شايسته هدايت نيست) گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پرده‏اى افكنده است؟! با اين حال چه كسى مى‏تواند غير از خدا او را هدايت كند؟! آيا متذكّر نمى‏شويد؟!

(سوره جاثیه، آیه ۲۳)

🍃از آیه فوق استفاده می شود که کسانی که از هواهای نفسانی پیروی می کنند دچار تاریکی شدید می شوند و چشم های شان بینایی را از دست می دهد و نمی تواند مسیر حق را ببیند و قلب شان سیاه و تاریک می گردد و گوشهای شان از شنیدن حق محروم می گردد و لذا آنها هدایت پذیر نیستند.

 

🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹

 

🍃خداوند کسی را گمراه و یا دچار تاریکی نمی کند بلکه اعمال انسان و پیروی از هواهای نفسانی سبب می گردد که انسان در تاریکی فرو رود و نتواند حق را ببیند و از مسیر حق منحرف شود.

🍃به همین جهت است که در متون دینی اسلام از یک سو از پیروی از هواهای نفسانی به شدت نهی شده است و از سوی دیگر بر مبارزه با هواهای نفسانی تأکید فراوان گردیده است.

🍃قرآن کریم می فرماید: از هواى نفس پيروى مكن كه تو را از راه خدا منحرف سازد.

(سوره ص، آیه ۲۶)

🍃آیه فوق بیانگر آنست که پیروی از هواهای نفسانی سبب انحراف انسان از مسیر حق می گردد و انسان را دچار ضلالت و گمراهی می نماید.

🍃امام صادق (ع) با تأکید بر مبارزه با هوای نفس، مبارزه با هواهای نفسانی را موجب کسب رضایت خداوند دانسته است و در این زمینه می فرماید:

🍃خوشا به حال كسي كه در راه خدا با خواهش هاي نفسش مجاهده كند و كسي كه لشكر خواهش هاي نفسش را شكست دهد، موفق به كسب رضاي الهي مي شود.

(مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۱۳۹)

🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *