خانه / اسلايد / فرق معرفت آفاقی و انفسی/سیر انفسی چیست ؟

فرق معرفت آفاقی و انفسی/سیر انفسی چیست ؟

فرق معرفت آفاقی و انفسی

در حقیقت بین تفسیر آفاقی و أنفسی قرآن کریم، فرقی میان دانائی و دارائی است.

در تفسیر آفاقی ، انسان به مفهوم آیات قرآن کریم دانائی می‌یابد، در حالی که در تفسیر أنفسی، معنای عینی و حقیقی آیات قرآن کریم را می‌چشد و دارا می‌شود .

چه بسا انسان در دایره تفسیر آفاقی، خوب سخنوری و اصطلاح‌پردازی کند، و به‌ درستی برهان و استدلال اقامه کند، اما شمّه‌ای از دریای بی‌کران تفسیر أنفسی قرآن کریم نچشیده باشد، و از حقیقت وحی و انزال قرآن کریم، ذرّه‌ای را ادراک نکرده باشد.

به تعبیر دیگر فرق میان تفسیر آفاقی و تفسیر أنفسی، همان فرق میان علم حصولی و علم شهودی است.

سیر انفسی چیست ؟

در آموزه‌های تربیتی قرآن وقایع بی‌نظیری چون بیداری فطرت انسان در گرفتاری‌ها، ایمان سَحَرة فرعون، یقین و اطمینان حضرت ابراهیم(ع) و نمونه های دیگری بیان شده که بیانگر سیر انفسی و معنوی ، و حاکی از اندیشیدن در اعماق وجودی و فطرت خداجوی بشر است.

در این سیر، برخلاف سیر و سلوک عارفانه، حجاب‌های ظاهری و باطنی سریع از بین رفته و اثر کشف حقیقت در آدمی آشکار می‌گردد، و اثربخشی آن به مراتب دینی انسان‌ها وابسته است . و آثار عملی آن نقش تربیتی ارزشمندی در هدایت و سعادت آدمی دارد.

قرآن مجید؟ در سوره ذاریات میفرماید :

«…و فی انفسکم افلا تبصرون»

(در وجود خود شما نشانه های بزرگی از قدرت و عظمت خدا است ، آیا نمی بینید ؟ و نیز در احادیث می خوانیم:

“من عرفه نفسه لقد عرفه ربه”

انسان با کشف آیات انفسی در درون خود و سفر به اعماق وجودی خویش، با شناخت خود به خداشناسی راه می‌یابد؛ ازاین‌ رو، هر چه معرفت نفس نیکوتر و بهتر شود، معرفت حق و خداشناسی نیز نیکوتر و بهتر می‌شود.

یکی از نشانه‌هایی که خداوند برای کشف حق و حقیقت قرار داده، آیت و نشانه انفسی است که در باطن وجود بشر به ودیعه نهاده شده و هرگاه متوجه آن شود، با حقانیت حق آشنا و دیده‌ دل و جانش بینا و قلبش بیدار می‌شود.

این سفر انفسی یک سیر روحانی و برخاسته از فطرت خداجوی عموم انسان‌هاست و برخلاف سیر و سلوک مختص عارفان و سالکان نبوده، ایصال الی المطلوبی است که طی مراحل آن سریع و آنی به‌ وقوع می‌پیوندد. اما به‌ راستی سیر انفسی چیست و در قرآن چگونه ترسیم شده است؟

در قرآن ضمن آنکه به مسئله سیر انفسی توجه ویژه شده است و ضرورت و اهمیت آن در برخی آیات منعکس گردیده، به جهاد نفس و نقش آن در سیر انفسی توجه شده و مصادیق مختلفی از آن در سیره و روش انبیا و اولیای الهی آمده است.

بررسی آیات مذکور ابعاد سیر انفسی در قرآن را نشان داده و می‌تواند به‌عنوان الگوی شایسته فراروی کسانی باشد که خواهان ره ‌توشه مطمئن و وحیانی جهت سلوک معنوی هستند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *