خانه / اسلايد / خدا، فوراً جبران می کند

خدا، فوراً جبران می کند

🔰 خدا، فوراً جبران می کند

 

💠 چه بیان لطیفی وجود مبارک #امام_جواد (سلام الله علیه) دارد! در #قرآن_کریم آمده است که آنچه را شما در راه خدا #انفاق بکنید، (فهو یخلفه)*. درسی که برای رضای خدا می دهید، ابن زحمت و تلاش و کوششی که می کنید؛ یک مقدار نیرو مصرف می کنید، یک مقدار علم‌ به دیگری می دهید. ذات اقدس اله جانشین این نیرو را نیروی برتر، جانشین این علم را که نرفته است علم بالاتر عطا می کند. (ما تنفقون)*، (ما انفقتم)*، به تعبیرات گوناگون؛ (فهو یخلفه)، جانشینش می آید؛ این یک اصل کلّی است. حالا (من جآء بالحسنه فله خیر منها)*، (من جآء بالحسنه فله عشر امثالها)*، توضیحات این مساله است.

امّا آن بیان نورانی امام #جواد (سلام الله علیه) این است که: اگر کسی در راه خدا به جامعه اسلامی کمکی بکند، این (فهو یخلفه) معنایش این نیست که بعدها خدا جانشینش را می فرستد! الآن مثلاً اگر یک بارانی بیاید، قلوه سنگی در یکی از این باغها فرو برود، یک چند سانتی در روی زمین فرو برود، اگر کسی این سنگ را از اینجا بردارد جایش خالی است. مدتها باید باران بیاید تا کم کم این تسطیح بشود و جا پر بشود. امّا اگر یک سطل آب از یک رودخانه بردارد، همان لحظه جایش پر می شود؛ امام جواد فرمود: کار خدا اینجور است! منتها حالا دیر به شما می رسد، یا شما دیر پیدا می کنید؛ اینطور نیست که جایش خالی باشد، بعد از یک ماه یا شش ماه خدا پر کند!

این (من ایقن بالخلف جاد بالعطیه)*، بیان نورانی امام جواد در همین زمینه است. یعنی اگر شما از مالتان یک مقدار برداشتید به دیگری دادید؛ خدا همان لحظه جایش را پر می کند، حالا شما بعد متوجه می شوید.

 

——————————————–

 

📌 سوره سباء / آیه ۳۹

📌 سوره بقره / آیه ۲۷۲

📌 سوره بقره / آیه ۲۸۶

📌 سوره نمل / آیه ۸۹

📌 سوره انعام / آیه ۱۶۰

📌 مستدرک الوسائل / جلد ۱۵ / صفحه ۲۶۱

 

📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم آیت الله جوادی آملی

📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۲

 

✴ دهم رجب المرجب . سالروز میلاد حضرت امام محمد تقی (ع)

همچنین ببینید

بالاترین تسبیح /حقیقت تسبیح چیست؟

بالاترین تسبیح  بالاترین تسبیح آنست که از درک صفت ربوبی اعلی و عظیم برآید ومخصوص …

چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟

⁉️چطور نماز را در زندگی خود پیاده کنیم؟ ✅پیاده شدن نماز در زندگی یعنی حس …

تسبيح حمد خدای سبحان

تسبيح حمد خدای سبحان این که همه موجودات تسبیح میگویند که کلمه جامع این صفات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *