توجه به اسماء الله
ای که برای هر خیری به او امید دارم و از خشمش در هر شری ایمنی جویم. ای که می دهد (عطای ) بسیار در برابر (طاعت ) اندک. ای که عطا کنی به هرکه از تو خواهد. ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روی نعمت بخشی و مهرورزی عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم همه شر دنیا و شر آخرت را زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد (یا کم نیاید) و بیفزا بر من از فضلت ای کریم ای بزرگوار.
محاسن خود را در دست بگیر و بگو:
« یا ذَالْجَلالِ وَالاْکْرامِ یا ذَالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ یا ذَالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتی عَلَی النّارِ»
ای صاحب جلالت و بزرگواری ای صاحب نعمت و جود ای صاحب بخشش و عطا، حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ. یا «يَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ » آیا تا کنون در معنای این ذکر تفکر کرده ایم و در پی شناخت این ذکر بوده ایم ؟
قسمت آخر این دعا فراز کوچکی قرار دارد که همه شناخت و معارف و معرفت الله را در بردارد. «يَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ » اى صاحب جلالت و كرامت در این جملات خدا را با تمام صفاتش می خواند.
من قصد وارد شدن به این قسمت را ندارم چرا که تمام معارف و اسماءالله که اجمالاً در دعای جوشن کبیر بیان شده ، در این دو کلمه نهفته است . البته قصد داشتم کمی شرح دهم اما چگونه می توان آب دریا را در لیوانی قرار داد .