اسماء جمال و جلال
شخصی این مطلب را سؤال کرده بود و بزرگی تا حدودی شرحی داده بود، طرف نتوانسته بود بفهمد اسماء جمال ، اسماء جلال ، صفات ثبوتی و صفات سلبیه…لذا شروع کرده به ناسزا گفتن که شما نمی خواهید مردم بدانند ، چرا واضح دو کلام را شرح نمی دهید که ما بدانیم؟
باید گفت او در کلماتی شرح داد شما نفهمیدی ، گیرنده شما ضعیف بود. چرا برای کسب و دانستن اندکی از هر علمی از علوم دنیای فانی سالها رنج تحصیل را تحمل می کنیم آن هم علومی که تا لب گور بیشتر بدرد ما نمی خورد، که اگر یادمان بماند ، اما برای معارف الهی و شناخت خدایی که ما را آفریده و تمام امور حیات و ممات ما بدست اوست، و از رگ گردن بما نزدیک تر است، وقت نمی گذاریم ؟.
زیرا با این شناخت است که هدف از خلقت خود، و چگونه زندگی کردن و چگونه مردن را باید بیاموزیم ، ولی اهمیت نمی دهیم و یا انتطار داریم دنیا و آخرت ، و جهان ماواء طبیعت را با چند سخنرانی یا خواندن چند مطلب بدانیم.
بنابراین، کلمه” ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ” نامى از اسماى حسناى خداوند است، که به مفهوم خود تمامى اسماى جلال و اسماى جمال خدا را در بر مىگیرد. مسماى این نام در حقیقت ذات مقدسه خدایى است.
اسمی از اسماء صفات خدای تعالی عز اسمه . مقتبس از آیه ٔ کریمه ٔ : تبارک اسم ربک ذی الجلال والاکرام .
عزیزانی که دوست دارند راجع به صفات خداوند اطلاعی داشته باشند من شرعی کوتاه در کتاب «پرواز در ملکوت با معرفت معبود » که شرح مختصری از معرفت اسماء الله در دعای جوشن کبیر است که در سایت و اپلیکشن زمزمه عرفان می توانند مطالعه کنند.
البته این مطالب فقط با خواندن سطحی فهمیده نمیشوند مگر کسانی که در این زمینه مقدماتی را گذرانده باشند و کار کرده باشند ان شاء اگر توفیقی حاصل شد در دعای جوشن واضح تر شرح دهیم .
در تفسیر نمونه آمده:
ذو الجلال از صفاتى خبر مىدهد که خداوند” اجل” و برتر از آن است (صفات سلبیه) و “اکرام” به صفاتى اشاره مىکند که حسن و ارزش چیزى را ظاهر مىسازد و آن” صفات” ثبوتیه خداوند مانند علم و قدرت و حیات او است.
براى این کلمه از میان صفات، آن صفاتى باقى مىماند که بویى از بهاء و حسن مىدهد، بهاء و حسنى که دیگران را واله و مجذوب مىکند، مانند: صفات علم، قدرت، حیات، رحمت، جود، جمال، حسن و از این قبیل صفات که مجموع آن ها را صفات جمال مىگویند، هم چنان که دسته اول را صفات جلال مىنامند.
اسماى خدای متعال را به این دو قسمت تقسیم نموده اند، هر یک از آن ها که بویى از اعتلا و رفعت دارد، صفت جلال، هر یک که بویى از حسن و جاذبیت دارد، صفات جمال مىنامند.(المیزان)
معني ذالجلال و اکرام ؟