خانه / اسلايد / ذالجلال يعني چه ؟

ذالجلال يعني چه ؟

ذالجلال يعني چه ؟

 

پاسخ: اين عبارت به دو صفات جلال (تنزيهي) و جمال(تکريمي) خدا دلالت دارد. در تفسير نمونه آمده: ذو الجلال از صفاتى خبر مى‏دهد كه خداوند” اجل” و برتر از آن است (صفات سلبيه) .

و “اكرام” به صفاتى اشاره مى‏كند كه حسن و ارزش چيزى را ظاهر مى‏سازد و آن” صفات” ثبوتيه خداوند مانند علم و قدرت و حيات او است‏. در ترجمه الميزان در تفسیر ” ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ”، می فرماید:

در معناى كلمه” جلال” چيزى از معناى اعتلا و اظهار رفعت خوابيده، البته رفعت و اعتلاى معنوى در نتيجه جلالت با صفاتى كه در آن بويى از دفع و منع هست، سر و كار و تناسب دارد، مانند صفت علو، تعالى، عظمت، كبرياء، تكبر، احاطه، عزت، و غلبه. وقتى همه اين معانى در كلمه” جلال” خوابيده، بايد ديد براى كلمه” اكرام” چه باقى مى‏ماند؟

براى اين كلمه از ميان صفات، آن صفاتى باقى مى‏ماند كه بويى از بهاء و حسن مى‏دهد، بهاء و حسنى كه ديگران را واله و مجذوب مى‏كند، مانند صفات علم، قدرت، حيات، رحمت، جود، جمال، حسن و از اين قبيل صفات كه مجموع آن ها را صفات جمال مى‏گويند، هم چنان كه دسته اول را صفات جلال مى‏نامند.

بنابراين، كلمه” ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ” نامى از اسماى حسناى خدا است، كه به مفهوم خود تمامى اسماى جلال و اسماى جمال خدا را در بر مى‏گيرد. مسماى به اين نام در حقيقت ذات مقدسه خدايى است.

بنا بر بعض نظرها اين اسم ، اسم اعظم خداست . در روايت از رسول خدا وارد شده : به “يا ذا الجلال و الاکرام” پناه ببريد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *