خانه / اسلايد / حقیقت ولایت توحید است

حقیقت ولایت توحید است

حقیقت ولایت توحید است

اركان توحید این است، حقیقت ولایت همان توحید است، این كه می‌گویند ولایت عین توحید است معنایش همین است، یعنی اگر در همین ماه می‌خواهد بركاتی بیاید، می‌خواهد افاضه شود ، بایستی كه این افاضه از نفس امام افاضه شود از جای دیگر خبری نخواهد بود، هیچ خبری نخواهد بود.

برای اینكه به حقیقت این معانی ، به واقعیت این معانی و به آن لُب و مغز این حقایقی كه برای ما بیان كردند برسیم ، که ان‌شاءاللَه خداوند توفیق بدهد ما به اینها دسترسی پیدا كنیم و به عنایت خودشان صاحب مقام ولایت ، همه ما در تحت ولایت آنها ان‌شاءاللَه بیش از پیش راسخ‌تر، متقن‌تر و محكم‌تر قدم برداریم، به شرح بیشتری اشاره می شود:

اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ

الْمُعْلِنُونَ لِعَظَمَتِكَ، أَسْأَلُكَ بِما نَطَقَ فِيهِمْ مِنْ مَشِيئَتِكَ فَجَعَلْتَهُمْ مَعادِنَ لِكَلِماتِكَ، وَأَرْكاناً لِتَوْحِيدِكَ، الْمَأْمُونُونَ عَلَىٰ سِرِّكَ، الْمُسْتَبْشِرُونَ بأَمْرِكَ،

آنان که امین راز تو هستند و به امر تو شادند و بیان‌کنندگان و آشکارکنندگان بزرگی‌ات می‌باشند.

اینها كسانی هستند كه امر تو را بشارت می‌دهند، یعنی آن حقایقی كه باید از آن عالم نزول به این عالم پیدا بكند اینها بشارت به آنها می‌دهند ، و مردم را به آن سمت دعوت می‌كنند، كه مردم بلند شوید بیایید كجا نشستید، دنبال چه كسی دارید می‌روید؟ از چه كسی دارید حرف می‌شنوید؟ به چه كسی دارید گوش می‌دهید؟ بلند شوید بیایید ببینید اینجا چه خبر است.

الْواصِفُونَ لِقُدْرَتِكَ

اینها كسانی هستند كه قدرت تو را توصیف می‌كنند، یعنی در مقام تحقق قدرت تو قرار گرفتند. نه اینكه بگویند خدایا تو قادر هستی خب من هم می‌گویم خدایا تو قادر هستی، خدایا تو قدرت داری، آسمان خلق كردی، زمین خلق كردی، ستارگان خلق كردی.

وصف قدرت عینی یعنی آن قدرت واقعی حقیقت پروردگار را ، آن اسم “قدیر” را، آن اسم “قادر” را، آن “وصف قادر” در غالب این ذوات در خارج ظهور پیدا می‌كند این می‌شود “واصفون لقدرتك”. آن قدرت لا یزال الهی خیلی عجیب است، این چه عبارت‌هایی است ، این چه مطالبی است كه حضرت دارند در اینجا می‌فرمایند؟.

چه شخصی آمده این زیارت جامعه را بگوید؟ غیر از امام هادی علیه‌السّلام چه كسی آمده زیارت جامعه را بگوید؟ خب این دعا كه حالا قوی‌تر است با این عبارات.

در زیارت جامعه داریم شما وسیله هستی، شما رابطه بین خدا و خلق هستید، به واسطه شماست كه آسمان بر زمین می‌بارد، به واسطه شماست که باعث هستید كه این بركات بر زمین نازل می‌شود و خود حقیقت وجود شماست كه تمام عالم را گرفته است.

«أَجْسَادُكمْ فِى الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحكمْ فِى الْأَرْوَاحِ‌»

آن حقیقت روح شماست كه تمام ارواح و عوالم مجرده را در خود گرفته، و در صورت ظاهر، آن جنبه خلقی شما نسبت به ماده و بدن است كه موجب اجسادكم فی الاجساد، چه كسی معنی این را می‌فهمد؟

آن جنبه مادی شما علت برای تحقق كلیه عوالم ماده و عوالم شهادت است. اصلا می‌شود فكر كرد؟ اصلا می‌شود؟ چطور به این مسائل می‌شود رسید؟

آن وقت می‌گویند اینجا چیست؟ اینها برای غلاة است افرادی غلو كردند، خب! چه كسی بوده، آخه همین‌طور آدم یك چیزی بپراند كه نمی‌شود، آقا فلانی گفته این هم سندش. این هم دلیلش .

«المعلنون لعظمتك‌ »

اینها كسانی هستند كه عظمت تو را در عوالم وجود اعلان می‌كنند.

اعلان نه اینكه یعنی می‌گویند، یعنی به صورت علن در می‌آورند. آن عظمت تو كه در عالم متحقق شده و تجلی كرده، آن كسی كه این عظمت را صورت خارجی به ‌آن می‌دهد و صورت عینی به ‌آن می‌دهد این ذوات مقدسه هستند.

«اسئلك بما نطق فيه من مشيتك‌»

خدایا من از تو درخواست می‌كنم به آن مشیتی كه نسبت به اینها تو اجرا كردی، و به آن اراده‌ای كه اراده تو نسبت به اینها تعلق گرفت، خب! آن اراده چه بود؟ آن مشیت و تقدیر تو راجع به اینها چه بود؟ این است.

«فجعلتهم معادن الكلماتك‌»

اینها را معادن برای كلمات خود قرار دادی معدن برای كلماتت.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *