كلمه الله چیست؟
آن حقایق وجودی است كه از ذات پروردگار متنازل میشود و آن كلمات باعث میشوند كه آن اراده و مشیت پروردگار در غالب اسماء و صفات كلیه، صورت عینی در خارج پیدا كند. به این میگویند كلمه.
معنی این وصف حضرت مسیح در آیه قران چیست ؟«و كلمته»، كلمه خدا بود، چرا كلمه خدا بود؟ چون باذن خدا ، ابرئ و اكمه و ابرص شفا میداد، دست میكشید روی اكمه كسی كه نابینا و كور است، عصبش خشك است اصلا چشم نداشت، بینا می شد.
حضرت عیسی چه كار میكرد، میدوید زنده میكرد، مرده را برمیانگیخت، كاری میكرد كه همان ملائكه میكنند ملائكه نفخ صور، آنها همین كار را انجام میدهند، مرده را زنده میكرد.
بالاتر از این میكرد، بالاتر از این كه خاك را برمیداشت خاك در باغچه، خاك در باغچه را برمیداشت یك خرده آب به آن میپاشید و گِل میكرد فُوت میكرد و كبوتر میرفت هوا، خب این كه دیگر مرده نبود، یعنی ایجاد روح میكرد.
آن كسی كه میتواند كبوتر درست كند ، میتواند شیر هم درست كند، البته میرود بالاتر. شاید حضرت عیسی آن خلاصه در محدوده آن نفس او در محدوده ابراز اعمال حیوانی بوده.
امام رضا علیهالسّلام كه شیر را درست میكند، اشاره به پرده میكند و تبدیل به شیر میشود . وقتی كه اشاره به عکس شیر می کند و تبدیل به شیر میشود، او میتواند یك انسان هم درست كند.
توجه كردید؟ یعنی آن كلمه میآید به جای دمیدن روح حیوانی، روح انسانی میدمد. كاری كه كی كرد؟ جبرائیل كرد با حضرت مریم. جبرائیل میشود كلمة اللَه! آن كلمة اللَه میآید به حضرت مریم یك نگاه میكند، یك اراده میكند، یك دفعه حضرت مریم در شكم خود جنین میبیند، جنین احساس میكند.
چه كار كردند آیا آزمایشگاهی بود؟، چه بود؟ هیچی! یعنی آن حقیقت روح، وقتی كه آن اراده و مشیت میآید؛ به واسطه آن اعمالی، كه آن اراده اعمال میكند نزول آن اسم را ، یا نزول آن وصف الهی را در این عالم، یك مرتبه ممكن است چه باشد؟ میبیند كه یك انسان درست شد.
لذا خود حضرت عیسی هم میشود چه؟ میشود كلمة اللَه. البته شاید حضرت عیسی هم میتوانست باصطلاح این مسأله را که حالا به صورت حیوان بود، ولی خب بالاخره به صورت انسان هم شاید بتواند، خب مرتبه بالاترش را میگوییم كه جنبه انسانی ، خب خیلی مرتبه تجرد بالاتری دارد.
اینها نه اینكه كلمه تو هستند مثل حضرت عیسی، اینها معدن كلمه تو هستند. یعنی هزار حضرت عیسی در درون امام قرار دارد، این میشود معادن الكلماتك. هزار حضرت موسی در بطن امام و در نفس امام قرار دارد، هزار حضرت ابراهیم قرار دارد. توجه كردید؟ اینها معادن برای تمام كلماتی هستند كه آن كلمات باعث نزول آن اسم كلی و باعث نزول آن وصف كلی در این عالم هست.
قدرت آصف وزیر سلیمان
وقتی امام صادق علیهالسّلام میفرمایند آنچه را كه آصف وزیر حضرت سلیمان انجام داد چه بود؟ یك اسم از اسماء الهی را در وجود خودش متحقق كرده بود، یكی از اسماء! یك كلمه از كلمات، با آن یك كلمه توانست تخت بلقیس را از آنجا بیاورد به جایگاه حضرت سلیمان.
با آن یك كلمه خورشید را نگه داشت، خورشید را نگه داشت و حضرت سلیمان رفت نمازش را خواند، داشت نماز عصرش قضا میشد. از لشگر داشت سان میدید یك مرتبه خورشید داشت غروب میكرد حضرت آصف به اشاره حضرت سلیمان خورشید را نگه داشت ایشان رفتند نماز خواندند، نماز عصر را كه قضا نشود.
توجه كردید؟ یعنی چه؟ یعنی در كل عالم وجود حضرت آصف میتوانست تصرف كند و كسی كه خورشید را نگه دارد دیگر چه كاری نمیتواند بكند؟، چه كاری از او برنمیآید؟ درست شد؟!