🌷🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷
🌷
🌷ما با آن افق اعلاى نماز و ملكوتى آن بسيار فاصله داريم و متأسفانه از آثار فوقالعاده آن محروم هستيم.
🌷سرّ اين محروميت نيز اين است كه ما نماز را در همين ظواهر الفاظ و اذكار و حركات و سكناتش خلاصه كردهايم و از روح و حقيقت آن غافليم.
🌷از نمازى كه حاصلش لقلقه زبان و خم و راست شدنى بيش نيست، نمىتوان انتظار داشت كه انسان را به معراج ببرد!
🌷نمازهاى بسيارى از ما شبيه نماز است و ما فقط اداى نماز را در مىآوريم!
🌷لازم نيست حتماً نماز طولانى باشد؛ نماز اگر كوتاه و مختصر هم باشد اما روح داشته باشد، مىتواند معجزه بيافريند و انسان را از پستترين مراحل به اوج شرف و عظمت برساند.
🌷اگر نماز روح داشته باشد، قرآن كريم مىفرمايد اثرش اين است:از كار زشت و ناپسند باز مىدارد.
🌷 با اين حال ما بسيارى از نمازخوانها را ديدهايم كه به محض خارج شدن از مسجد به دنبال گناه مىروند و نماز تأثيرى در بازداشتن آنان از گناه و زشتكارى نداشته است.
🌷در روايتى، اميرالمؤمنين على(عليه السلام) از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل مىكنندكه آن حضرت مىفرمايند، كسى كه پنج نوبت نماز مىخواند، مثل آن است كه نهرى جلوى خانهاش باشد و روزى پنج بار بدنش را در آن بشويد؛ آيا چرك و كثافتى در بدنش باقى خواهد ماند؟!
🌷 با اين همه، ما پنج نوبت نماز مىخوانيم، اما هنوز هم آلوده به چرك و كثافت انواع گناهان هستيم!
اينها به سبب آن است كه نمازهاى ما «نماز» نيست، بلكه شبيه نماز و اداى نماز را در آوردن است.
📚آیتالله مصباح یزدی، درس بیست و ششم
🌷
🌷🌷
🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷