خانه / اسلايد / بهار جلوه از زیبایی و معرفت الله

بهار جلوه از زیبایی و معرفت الله

بهار جلوه از زیبایی و معرفت الله

 

آخر زمستان و اول بهار، تأملي در زیبایی های بهار ، بهار ادامه زمستان است. آيا اين همه زيبايي ها مال بهار است ، يا بهار نشان دهنده و جلوات زيبايي ها و قدرت خالق است؟ . بهار این همه زیبایی را از کجا آورد؟

مگر نه اینکه زمین آنچه در درون خود داشت خارج کرد . زمستان بود که با سوز سرمای خود زمین و درختان را برای استراحت به خواب زمستانی کشاند و با باران و جمع آب در زمین ، زمین را آبستن این همه زیبایی کرد. پس این زیبایی ها در اصل در زمستان پایه ریزی شده ، و در بهار به ثمر رسیده و خودنمایی می کند .

اما مردم همه را از بهار میدانند و زمستان را کاره نمی دانند ولی زمستان ناراحت نمی شود مهم نمایاندن قدرت خدا در زیبایی های طبیعت است حالا چه اشکال دارد که به اسم بهار باشد مهم اینکه انسانها توجه کنند، تدبر کنند، خدا را ببینند و عظمت و قدرت و و و هزاران هزار درس معرفتی در این زیبایی ها ببینند و لذت ببرند.

برگ درختان سبز در نظر هوشیار

هر ورقیش دفتریست معرفت کردگار

پس هوشیارانه نگاهی کن نه غافلانه ، عید و بهار همه اش زیبایی است. از طرفی دیگر تداخل زیبای رنگارنگ گلها ، و ماهی و سبزه و سمنو در بساط فروشی ها ، و دوباره پهن شدن لباس های رنگارنگ بهاره و ورچیده شدن لباس های تیره و کدر زمستانه ، و رفت و آمد پدران و مادران همراه با بچه هایشان برای خرید نوروز جلوه زیبایی به خیابونها بخشیده !!!! جلوه ای که کمتر از زیبایی عید و بهار نیست !!!!! اصلا همین مقدمات قبل از عید مکمل زیبایی عید و سال تحویله !!!!

حافظ شیرین سخن می فرماید :

نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد

عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد

یعنی بهار میاد و باد خوش نفس بهشتی عطر افشانی خواهد کرد و طبیعت حالت زمستونیش را از دست میده و بهاری و سرسبز میشه

ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد

چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

در معنی شعر گفته شده :

بهار گلبرگهای زیبای ارغوانی رنگ را همانند جام شراب به گل یاسمن می بخشه ، و چشمان خوشکل و قشنگ یار عزیز که اینجا این چشم زیبا به گل نرگس تشبیه شده، عاشقانه به گل شقایق نگران میشه . یعنی مینگره و نظاره گر میشه به گل شقایقی که کم کم توی این ایام توی دشت و صحرا پخش و پرا میشن.

البته این معنی و تفسیر ظاهریه این اشعاره و گرنه معنی عرفانی اون خیلی باحال تره در چند خط زیر نیز منظور از نگران همان نگریستن است . در ازدحام جمعیت انبوهی که برای خرید توی خیابونا ریخته اند نکات زیر به خوبی نمایان هست:

۱- پدران و مادران نگران قیمتها!!!! ( البته اینجا نگران در هر دو معنی )

۲- دختر کوچولوها و پسرکوچولوها نگران ماهیها و اسباب بازی ها و رنگها و خوردنی ها!!!!! . با وجود اینکه شادیه ولی باز هم نگرانیه

نفس باد صبا عشقی از جنس طلا ، دوری و دفع بلا ، سال پرسود و صفا ، یاری از سوی خدا ، همه تقدیم شما ، سال گذشته با خوبی‌ها و بدی‌ها، هر آنچه که بود؛ برگی دیگر از دفتر روزگار ورق خورد. برگ دیگری از درخت زمان بر زمین افتاد، سالی دیگر گذشت روزهایتان بهاری و بهارتان جاودانه باد.

یک سال گذشت بزرگ تر شدیم ، داناتر و عاقل تر ، با تجربه بیشتر، حالا با دید بهتری به ادامه زندگی می پردازیم و با تفکری در خود و برنامه ریزی برای رسیدن به زیبایی ها ، که تکامل مرا تا مرز خلیفه الله و سعادت دو جهان برساند.

بیاییم با نسیم بهاری دلهای خود را با نسیم الطاف الهی جان تازه ای بخشیم ، با تحولی روحانی و کاشتن بذر معرفت در قلب خود شکوفه های حب و عشق الهی را تماشگر باشیم.

تشابه بهار و قیامت

 

قرآن راجع به بهار و قیامت می فرماید:

وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ‏

(همچنين) زمين را (در زمستان) خشك و مرده مى‌بينى امّا هنگامى كه باران بر آن فرو مى‌باريم، به حركت درآيد و رشد كند و انواع گياهان زيبا مى‌روياند.

دليل ديگري بر قدرت خدا در همه‌چيز ، به ويژه درباره مسأله رستاخيز ، اين است كه اي انسان در فصل زمستان ) تو زمين را خشك و خاموش مي‌بيني ، امّا هنگامي كه ( فصل بهار در مي‌رسد و ) بر آن آب مي‌بارانيم ، حركت و جنبش بدان مي‌افتد و رشد و نمو مي‌كند و انواع گياهان زيبا و شادي‌بخش را مي‌روياند .‏

پس امیدوار باشد که باران رحمت الهی همیشه در حال باریدن است اما جایگاه آن قلب های مستعد هستند که مانند این زمین مستعد، الطاف الهی را در خود جمع کنند ، که ثمره آن زیبایی های باطن ما خواهد بود که در قلب ما گلهای معرفت و محبت و مهربانی برویاند.

پس برای شناخت کتاب وجود انسان ، کتابی تکوینی و کتابی که اثر خود نوشته های خودم است .این بار سعی کنم زیبا بنویسم تا تجلی زیبایی های درون خودم باشد، زیرا این کتابِ وجود من، باطن من را به نمایش می گذارد پس زیبا تصور کنیم که زیبا بنویسم، و زیبایی درون خود را تماشاگر باشیم این همه زیبایی در ما و حیف است که ما غافل باشیم. یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم .

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *