خانه / اسلايد / گرسنگی برای آدم شدن

گرسنگی برای آدم شدن

گرسنگی برای آدم شدن

 

بزرگی می گفت: خداوند واجب کرد بر شما گرسنگی و تشنگی را تا آدم شوید. جالب این که روزه عبادتی است برای با تقوی شدن.

آری ماه مبارک رمضان فرصتی و وسیله ایست برای اینکه آدم شویم، بنده خدا شویم، و توشه ای برای آخرت فراهم کنیم، نه اینکه خود را با سریال های متعدد مشغول سازیم. و از دعاهای عظیم و پر محتوای سحرها خود را محروم نمائیم، و فقط شب قدر برویم و با خواندن دعای جوشن کبیر، که حتی ممکن است معانی بیشتر آن کلمات و اسماء الله را هم ندانیم، و منتظر نزول ملائکه باشیم که تمام حاجتهای ما برآورده شوند!. توجه به نکاتی در خطبه پیامبر اکرم(ص) که در آخرین جمعه ماه شعبان فرمودند و حاوی نکات بسیار عرفانی و معرفتی است برای رسیدن به معرفت و سیر الی الله قابل تأمل است.

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت امام رضاع علیه السلام از پدر گرامی خود و او از پدران بزرگوارش، و آنان هم از امیرالمؤمنان امام علی علیه السلام نقل کرده اند که آن حضرت چنین فرمود: یکی از روزهای آخر ماه شعبان و در آستانه ی رمضان پیامبر خدا، خطاب به ما، خطبه ی مهمی خواند که مضمونش چنین است:

ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روز‌ها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست.

 

 

شرحی مختصر از خطبه

 

«هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ.»

ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس‌های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعا‌های شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت‌های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.

 

اشاره به نکاتی چند

توضیح برخی جملات پیامبر

أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.‌»

ای مردم! ماه خدا با «برکت و رحمت و آمرزش» به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روز‌ها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست.

برکت چیست ؟

 

ای مردم، ماه خدا، همراه برکت و رحمت و آمرزش گناهان به شما روی آورده است. این حقیقت که رسول خدا(ص) فرمود: ماه رمضان ماه برکت است، بسیار در خور توجه است. واژه ی «برکت» از نظر لغت به معنی بسیاری و فراوانی است، که توأم با سلامت و سعادت باشد. .

در زندگی دنیا، خیلی ها کار می کنند و درآمد خوبی هم دارند، اما جانشان به لب می رسد و آسایش ندارند. فردی است که کار می کند و پر درآمد است ولی در زندگی مرتب رنج می برد، این درآمد با برکت نیست.

بعضی ها صدسال عمر می کنند اما صد قدم ارزشمند و مفید برای جامعه بر نمی دارند، ولی یکی بیست سال عمر می کند و بیست قدم بر می دارد. این قدمش هزاران نفر جمعیت را تا دویست سال بهره مند می کند این عمر و این زندگی با برکت است.

و عالمی مانند « علامه طباطبایی » که با علمش خدمت میکند و جامعه ی اسلامی از او بهره مند می شوند، چنین کسی عمر با برکتی دارد. «این عمر و این زندگی است که ارزشمند و با برکت است».

و ممکن است دیگری تاجر است، لکن تاجر با معرفتی که کسبی حلال دارد و از درآمدش نه تنها خود و عائله اش را بهره مند و اداره می کند، که با به کاراندازی سرمایه و فکرش ده ها و بلکه صدها خانواده را به نان و نوا می رساند و باعث رونق اقتصادی جامعه می گردد؛

افزون بر این، این تاجر با معرفت در زندگی مسجد، مدرسه، بیمارستان، دارالایتام و… می سازد و آنها را در خدمت مردم قرار می دهد و باعث عمران و آبادی جامعه می شود. «این درآمد و کسب با برکت است»

پس «برکت»، آن فراوانی را می گویند که توأم با سعادت و آسایش است، و اگر سعادت و آسایش دنیا و آخرت در کنار این درآمد و این شغل حلال تأمین شد، آن درآمد و شغل با برکت است، وگرنه جهنم و وبال و گناه است و بس.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *