خانه / اسلايد / روزه برای ارتقای روح و روان است

روزه برای ارتقای روح و روان است

روزه برای ارتقای روح و روان است

 

آیة الله جوادی آملی می فرماید:

گرچه روزه سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن ندای، « یا ایها الذین آمنوا» خستگی روزه را از انسان می گیرد، با شنیدن این ندا عبادت بر ما سهل و روان می شود. اسلام روزه را برای ارتقای روحی و روانی بر پیروان خود واجب داشته و نه فقط در اسلام، بلکه دیگر آئین های الهی مثل یهودیت، و مسیحیت هم بنوعی روزه می گیرند.

بلکه حتی در آئین های غیر الهی مانند بودیسم، و هندوئیسم نیز روزه و ریاضت های جسمی را برای تربیت جسم و روح پیروان خود ضروری می دانند. زیرا روزه برای بیماریهای روح و جسم بسیار مفید است.

 

از ثمرات روزه تقویت اراده است

 

پس اراده کنیم با صفا شویم، و همه را دوست بداریم، و آینه فکر و شعورمان را پاک کنیم تا بتوانیم حد اکثر استفاده را از این ضیافت ببریم که اگر اینچنین شد دیگر انسان دلش نمی خواهد که این میهمانی به پایان برسد.

پس ثمره روزه تقوی است می خواهی بدانی چقدر روزه ات مورد قبول حق واقع شده خودت ببین چقدر با تقوی تر شده ای واین هم مقدمات می خواهد. و باید استعداد را در خودت ایجاد کنی، پس از درون خود را پاک کن کینه ها، کدورت ها، سوء تفاهم ها همه مانند دودی غلیظ بر قلب انسان سایه افکنده و مانع تجلی نور الهی و استفاده از الطاف ربانی می شوند. دیگران را ببخش تا خدا تو را ببخشد و آرام شوی.

آیا آماده این مهمانی هستی؟

 

هر کسی بر حسب میزبانی که او را دعوت می کند،خود را برای رفتن به مهمانی آماده می کند. بعضی از مهمانی ها بسیار ساده، و نیاز به استعداد و آمادگی خاصی ندارند، ولی برای حضور در بعضی از مهمانی ها انسان از مدتی قبل خود را آماده می کند چرا؟ چون دعوت کننده مهم است، و دعوت شده قصد دارد از بقیه مهمانان کمتر نباشد.

” شهرٌ دعیتم فیها الی ضیافه الله ”

ماهی است که به مهمانی خداوند دعوت شده اید .چنانچه می دانیم ما همیشه مهمان خدا هستیم، پس چرا در این ماه بیان شده که شما به مهمانی خدا دعوت شده اید؟ !

شاید به این دلیل باشد که این ضیافت، ضیافت خاصی است، زیرا ما همیشه مهمان خدا هستیم و هر آنچه که از نعمتهای مادی ومعنوی در اختیار داریم همه از خدا است، ولی این ماه یک مهمانی خصوصی و از عظمت بالاتری بر خوردار است .

توجه به چند مساله

 

۱ـ دعوت کننده ، ۲ـ مهمان و دعوت شده ، ۳ـ آورنده دعوت نامه .

در اینجا برای پی بردن به عظمت این مهمانی ، توجه به چند مسأله ضروری است یکی میزبانی که دعوت کرده و دیگر مهانی که دعوت شده و چه کسی این دعوتنامه و کارت دعوت را به ما رسانده .

و هدف از این مهمانی چیست؟

حال میزبان در این ضیافت کیست؟

و خصوصیات این مهمانی چگونه است؟

که در هر کدام از این سؤالات مطالب عمیقی نهفته است و بحث مفصل و زیبایی را در بر دارد.

کارت دعوت و هدف از مهمانی

 

حضرت رسول (ص) از واژه ” دعیتم ” استفاده کرده اند، یعنی شما به این مهمانی دعوت شده اید، و کارت دعوت این مهمانی هم همان کتب آسمانی هستند که توسط پیامبران برای تعالی روح انسانها فرستاده شده، و در آن کتب آسمانی، شما را به این ضیافت و مهمانی خدا دعوت کرده اند.

که درآیه ۱۸۳ سوره بقره می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون

(اى اهل ايمان ! روزه بر شما مقرّر شده ، همان گونه كه بر پيشينيان شما مقرّر شد ، تا پرهيزكار شويد).

آری این نکته قابل توجه است که حضرت می فرماید: در این ماه شما به مهمانی خدا دعوت شده اید. «دُعیتُم» (شما دعوت شده اید) برای این مهمانی، و کارت دعوت شما هم در کتاب قران، و این دعوت نامه بوسیله پیامبر(ص) بما رسیده است. حال ببينيم : دعوت كننده كيست؟ ، و مهمان کیست؟

پس نیاز به شناخت خود و میزبان داریم .

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *