خانه / اسلايد / پی بردن انسان به ضعف و فقر خویش

پی بردن انسان به ضعف و فقر خویش

🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷

🌷غلامی کنار پادشاهی نشسته بود. پادشاه خوابش می آمد، اما هر گاه چشمان خود را می بست تا بخوابد، مگسی بر گونه او می نشست و پادشاه محکم به صورت خود می زد تا مگس را دور کند.

🌷مدتی گذشت، پادشاه از غلامش پرسید: «اگر گفتی چرا خداوند مگس را آفریده است؟» غلام گفت: خداوند مگس را آفریده تا قدرتمندان بدانند بعضی وقت ها زورشان حتی به یک مگس هم نمی رسد !!

🌷آری؛ انسان هرچقدر قدرتمند باشد باز قدرت او در برابر #قدرت_بی_انتهای_خداوند ناچیز است. اگر انسان به کوچکی و ضعیف بودن خودش پی ببرد در این صورت در برابر #خداوند متعال و خالق هستی دچار غرور و تکبر نمی شود و تسلیم پروردگار جهان می شود و در برابر او سر تسلیم تعظیم فرود می آورد.

🌷یکی از مهمترین علت طغیانگری عده ای از انسانها و عدم اطاعت آنان از خداوند این است که آنها دچار غرور و تکبر شده اند و خودشان را بی نیاز از خداوند تلقی می کنند.

🌷#قرآن_کریم در این زمینه می فرماید: به يقين انسان طغيان مى‏كند، از اينكه خود را بى‏ نياز ببيند!

(سوره علق، آیات ۷-۶)

🌷پی بردن انسان به ضعف و فقر خویش و نیازمندی او به خداوند سبب می شود که انسان دچار غرور و تکبر در برابر خداوند نشود و تسلیم دستورات الهی گردد.

 

🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷

🌷خداوند در برخی آیات قرآن کریم مثال پشه را زده است که یکی از مخلوقات کوچک و ناچیز خداوند است و متذکر شده است که اگر تمام دانشمندان دنیا دست به دست هم بدهند و بخواهند یک پشه خلق کنند نمی توانند و اگر پشه چیزی را از انسان بگیرد و فرار کند کسی نمی تواند آن چیز را از او پس بگیرد. یعنی انسانی که خودش را قدرتمند می پندارد قدرتش حتی به یک مخلوق ضعیفی مثل پشه نمی رسد.

🌷قرآن کریم در این زمینه می فرماید: اى مردم! مثلى زده شده است، پس به آن گوش فرا دهيد، همانا كسانى كه به جاى خداى يكتا مى‏خوانيد، هرگز نمى‏توانند مگسى بيافرينند، هر چند براى اين كار اجتماع كنند، و اگر آن مگس چيزى از آنان بربايد، نمى ‏توانند از او بازستانند، طالب و مطلوب هر دو ناتوانند.

(سوره حج، آیه ۷۳)

🌷آیه فوق بیانگر آنست که اولاً قدرت انسان در برابر خداوند بسیار ضعیف و ناچیز است به گونه ای که نمی تواند حریف یک مخلوق کوچک خدا مثل پشه شود و اگر کسی به ضعف انسان و مخلوقات در برابر خدا پی ببرد هرگز بجای اطاعت از خداوند مطیع مخلوقات دیگر نمی شود و دچار طغیان گری نخواهد شد و غیر خدا را پرستش نخواهد کرد و…

🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷🌲🌷

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *