خانه / اسلايد / توحيد ذات ، صفات، أفعال در سوره حمد

توحيد ذات ، صفات، أفعال در سوره حمد

توجه به عظمت يك أيه

در چندین ايه قران ميخوانيم : 

” يا أيها الناس اتقوا ربكم ”

و خطاب «یا ایها الناس » ، دلیل روشنی است بر اینکه هیچگونه تفاوت و تبعیضی در بین مردم نیست ، و مؤمن و کافر ، کوچک و بزرگ ، پیر و جوان ، امروز و آینده همه در آن شریکند.

و با جمله : اتَّقُوا رَبَّكُمْ» که خلاصه تمام برنامه های سعادت است چرا که از یکسو «ربَّكُمْ» توحید را بیان می کند ، و از سوی دیگر «تقوا » را که و به این ترتیب برنامه عقیدتی و عملی در آن جمع است.

لذا أساس كار و سير تكاملي انسان، تقوا و تصحيح عقيده و عمل به شريعت براي تثبيت عقيده است . ما مسلمانان روزي چند مرتبه عقیده خود را تکرار می کنیم گر چه خود متوجه نباشیم

 

توحيد ذات ، صفات، أفعال در سوره حمد

جمله «الحمد لله رب العالمین» ، اشاره ای هم به توحید ذات و هم توحید صفات و هم توحید افعال دارد. گوئی کسی سئوال می کند ، چرا همه حمدها مخصوص خداست ؟ جواب داده می شود: برای اینکه او «رب العالمین» است ، پروردگار جهانیان است .

قرآن مجید می گوید: «الذی احسن کل شیئ خلقه» خداوند کسی است که آفرینش هر چیزی را به بهترین صورت انجام داد. در رب العالمین «توحید در ربوبیت» است.

با توجه به آیات قرآن حقیقت عبادت، عبارت است از خضوع و تذلل لفظی و یا عملی همراه با اعتقاد به اولوهیت و خدا بودن وجود مورد نظر . و اين «توحيد در عبادت» است.

قرأن مي فرمايد:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ

به يقين ، نوح را به سوى قومش فرستاديم ، پس به آنان گفت : اى قوم من ! خدا را بپرستيد ، كه شما را جز او معبودى نيست .

به تعبیر دیگر : هنگامی که مفاهیم گذشته در جان انسان جای گرفت ، با (عقیده و ایمان) همراه با (عمل) ، وجودش به نور الله پرورش دهنده جهانیان روشن می شود ، و رحمت عام و خاص او و مالکیتش در روز جزا را درک می کند، و انسان به صورت یک فرد کامل از نظر عقیده در می آید، (و یک فرد مؤمن میشود) این عقیده عمیق توحیدی است .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *