ایمان ثمره معرفت است
نخستین ثمره ايمان، از یکسو بنده خالص بودن ، و از بندگی بتها و جباران و شهوات در آمدن ، و از سوی دیگر دست استمداد به ذات پاک او دراز کردن است. و در واقع ، در اینجا سخن از
“توحید در عبادت، و توحید در أفعال” است.
توحید در عبادت : آنست که هیچ کس و هیچ چیز را شایسته پرستش جز ذات خدا ندانیم ؛ تنها به فرمان او گردن نهیم، تنها قوانین او را به رسمیت بشناسیم و از هر نوع بندگی و تسلیم در برابر غیر ذات پاک او بپرهیزیم.
توحید افعالي: آنست که تنها مؤثر حقیقی را در عالم او بدانیم ( لا مؤثر فی الوجود الا الله ) نه اینکه عالم اسباب را انکار کنیم و به دنبال سبب نرویم . بلکه معتقد باشیم که هر سببی با هر تأثیری كه دارد، آن هم به فرمان خدا است ، او است که به آتش سوزندگی ، و به خورشید روشنائی و به آب حیاتبخشی داده است .