خانه / اسلايد / خداشناسی به حکم عقل واجب است 

خداشناسی به حکم عقل واجب است 

 

خداشناسی به حکم عقل واجب است

 

«مسئله معرفت پروردگار از واجبات قطعی عقلی است که هر عاقلی عقلش حکم می کند که واجب است منعم و خالق خود را بشناسد و از او سپاسگزاری کند، و أنچه در قرآن درباره معرفت رسیده از قبیل: تدبر کنید، نظر کنید، اندیشه کنید و غیره ، همه ارشاد به همان حکم عقل است یعنی آنچه را که عقل ، قطع نظر از فرموده قرآن درک می کند اينست که جهان را خالقي و مدبّري است و انسان باید خالق ومنعم خود را بشناسد و از او سپاسگزاری نماید».

و اينكه شكر منعم واجب است ؛ و اين كه در آیات و افرينش موجودات تعقل و تدبر و اندیشه کنيد ، عقل هم حكم مي كند كه بايد خالق و پروردگار خود را شناخت ، و با خدای خود و منعم و ولي نعمتهاي خود ارتباط برقرار كرد. قرآن بسيار سفارش به تعقل و تفكر دارد و بلکه در بعضی آیات با تاکید بیشتری ذکر فرموده است. و نيز علماء و فقهاي اسلام گفته اند که در اصول دین تقلید جایز نیست. بلکه در اعتقادات باید ایمان درونی و قلبی باشد.

البته مقصود، فلسفه و حتی علم کلام نیست . هیچکس اصطلاح دانی را واجب ندانسته ، بلی برای دفع شکوک و اوهام و دفع شبهات لازم است ، و در هر دوره ای بحمدلله اهل فن بوده اند و هستند . در صدر اسلام هر کس میخواست مسلمان شود باو می گفتند : بگو «لا اله الا الله» و اگر از روی مقررات و عقاید آباء و اجدادی باشد قرآن آنان را مذمت می کند. ایمان باید از روی یقین درونی باشد نه تقلید ، باید دل طوری شود که یقین داشته باشد امام زمان حی است ، ولی غایب است از انظار، یقیناً روزی خواهد آمد، پس از آنکه زمین پر از ستم شود و او آنرا از نور عدل آباد میفرماید ، این را اطمینان داشته باشد.

پس مقصود از دلیل ، اطمینان و یقین است نه اصطلاح محض . کسیکه در دنیا بحد اطمینان نرسیده باشد در قبر هنگامی که از او می پرسند پروردگارت کیست ؟ گنگ میشود نمیتواند جواب دهد. پس روشن میشود که تقلید در اصول دین باطل است نه اینکه باید برود منطق بخواند یا کلام بخواند، بلکه باید این معانی را یقین کند و دلیل او همان فطرت او باشد، که باید با رفع حجب و موانع آنرا شکوفا کند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *