خانه / اسلايد / هدف از آفرينش عالم چيست؟

هدف از آفرينش عالم چيست؟

هدف از آفرينش عالم چيست؟

بحث هدف خلقت در اسلام ، و در غرب به چه کیفیت است؟ ، و نیز (معنای زندگی ) . یافتن معنای زندگی مستلزم آن است که جوینده قبل از هر چیز انسان و سرشت انسانی را بشناسد لیکن این هم برای درک معنای وجود انسان کافی نیست . انسان در طبیعت تنها نیست و نمی توان جدا از کل آفرینش به درک انسان نائل شد، بلکه انسان را باید با سایر موجودات، و رابطه او را در عالم هستی شناخت .

از آنجا که این شناخت در زمان ها و مکان ها و شرایط مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افراد تفاوت دارد، لذا معنای زندگی برای اندیشمندان متفاوت بوده است. و لذا بیشتر فلاسفه غرب در مورد معنای زندگی متاثر از روند رو به رشد نهلیسم و هیج انگاری و پوچ گرایی و متاسفانه بی هدفی در جوامع بشری خصوصا در دنیای غرب هستند

اما از منظر اسلام زندگی مفهومی عظیم و هدفی ماورائی دارد و در این زندگی مادی و دنیوی ختم نمی شود خداوند می فرماید: ما دنیا را عبث و بیهوده نیافریدیم ؛ عقل هم حکم می کند اگر در خلقت هر چیزی هدفی نهفته است ، و آفرینش هدفی متعالی دارد ، انسان هم که جزئی از این مجموعه است نمیشود وجودش عبث باشد و فقط در این دنیای فانی خلاصه شود. و نهایت عالم دنیا ، مدینه فاضله در پرتو عدل الهی / با رهبری انسان کامل است. و سرانجام او رسیدن به تکامل و لقاء الله.

 

این بحث یکی از بنیادی ترین مباحث مطرح در طول تاریخ تفکر بشری است و همواره در امتداد قرن ها و عصرها، اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده است و بشر در طول تاریخ همواره می خواسته بداند که از کجا آمده؟ برای چه آمده؟ و به کجا می رود.

چه زیبا مولوی بیان می دارد:

روزها فکر من این است و همه شب سخنم

که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

مانده ام سخت عجب کزچه سبب ساخت مرا

یا چه بودست مراد وی از این ساختنم

از کجا آمده ام، آمدنم بهر چه بود

به کجا می روم آخر ننمایی وطنم

پس پرسش این است که ما چرا آفریده شده ایم و هدف از خلقت انسان چیست؟ و اگر خدا ما را نمی آفرید چه می شد و به اصطلاح به کجای عالم بر می خورد؟

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *