خانه / اسلايد / عبادت ـ سعادت ـ کمال

عبادت ـ سعادت ـ کمال

عبادت ـ سعادت ـ کمال

 

“تعبیر زیبا و عمیق «صدرالمتألهین» در کتاب تفسیرش این است که ، یک انسان مادی باید بداند که او همانند درخت است. درخت هرگز ترقی نمی کند، هرگز بالا نمی آید، رشد نمی کند؛ زیرا آنچه که حرکت و رشد می کند فرع درخت و شاخه های درخت است. و گرنه اصل و مغز و ریشه و سر و دهنه درخت ، در خاک فرو رفته است. آن کس که می کوشد کاخی بسازد، رشد نمی کند. او فکرش به زمین است، این شاخه های اوست که بالا می رود . او رشد نکرده ، او کوشید از خاک بگیرد و خاک را آباد کند، و با دست خالی برود”.

“اینکه فرمود: عبادت هدف خلقت است . یعنی مادامیکه خلقت است ، عبادت هم هست ، و خلقت هر لحظه هست . پس مخلوق باید هر لحظه خدای سبحان را عبادت بکند .

آنکه می داند عبادت هدف خلقت است ، حدوث عبادت به حدوث خلقت ، و بقاء عبادت به بقاء خلقت است ، می گوید ؛ نه تنها «ان صلاتی و نسکی » .نماز و عبادتم ، بلکه «محیای و مماتی لله رب العالمین » زندگی و مرگ من برای خدا ، پروردگار جهانیان است .

آنکه به این تحلیل نرسیده است خیال می کند همینکه نماز را خواند ، یا روزه را گرفت، به هدف نائل آمده است. پس چون خلقت هر لحظه است، عبادت هم باید هر لحظه باشد، لذا یک موحد تمام شؤونش را تحت برنامه الهی تنظیم می کند .

اینکه در زیارت آل یاسین ـ که جزو بهترین زیارتهای ماست ـ . در پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) عرض می کنیم [بر تمام شؤون زندگی تو سلام] . السلام علیک حین تقوم ….السلام علیک حین تصبح و تمسی…(سلام بر تو آنگاه که برخیزی ، سلام بر تو آنگاه که بنشینی ، سلام بر تو زمانی که بخوانی و بیان کنی ، سلام بر تو زمانی که نماز گذاری و عبادت کنی، سلام بر تو آنگاه که رکوع و سجود کنی، سلام بر تو وقتی که تهلیل و تکبیر گوئی، سلام بر تو زمانی که حمد و استغفار کنی ، سلام بر تو آنگاه که صبح و شام کنی). این زیارت آل یاسین به ما می آموزد که یک موحّد ، چگونه زندگی می کند ، و در برابر او چگونه باید عرض ادب بشود . چنانچه عارف کامل ، امام خمینی (ره) در این رابطه فرمود: سلام بر غیبت تو، سلام بر ظهور تو.

علی ایحال، عبادت مستمرّاً همراه خلقت است. اگر عبادت در یک مرحله ای از مراحل قطع بشود، همان وقت انسان سقوط می کند. هسته ای که می خواهد بارور بشود، در همه شؤون باید در شجریّت حرکت کند. اگر لحظه ای در بین راه به او آب نرسد می خشکد، و از هدف باز می ماند.”

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *