خانه / اسلايد / زمان توبه

زمان توبه

🌴 زمان توبه 🌴

………………

 

🌷اگر بنده‌ای خطاکار در زمان حیات و تا قبل از ظاهر شدن علائم و نشانه های مرگ توبه حقیقی کرده و عذرخواهی کند خداوند متعال وعده داده است که توبه‌ای او را می‌پذیرد و تمام گناهانش هرقدر که زیاد باشد را می‌بخشد و اعمال ناپسندی که انجام داده است را تبدیل به اعمال نیک کرده و بابت آنها پاداش نیز میدهد و آبرویش را در قيامت حفظ می‌کند.

 

🌴 اما، زمانی که علائم و نشانه‌های مرگ ظاهر شود و انسان بفهمد که به آخر خط رسیده است، توبه‌ای او دیگر فایده‌ای ندارد و عذرخواهی او قبول نخواهد شد.

 

🥀همچنانکه فرعون وقتی احساس کرد که غرق می‌شود اظهار ایمان و توبه کرد اما خداوند توبه او را نپذیرفت و در جواب فرمود: 👈 آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِين.

آيا اكنون؟! (در آستانه ‏ى مرگ توبه مى‏كنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مى‏كردى و از تبهكاران بودى؟.(سوره یونس، آیه ۹۱).

 

🪴بنابراین، توبه لحظه مرگ و یا بعد از مرگ بی‌فایده است و هرگز مورد قبول واقع نخواهد شد و اگر انسان بعد از مرگ و در روز قیامت هزاران مرتبه عذرخواهی کرده و توبه نماید خداوند توبه و عذرخواهی او را قبول نخواهد کرد.

 

🌴قرآن کریم در این زمینه می فرماید: 👈 فَيَوْمَئِذٍ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَعْذِرَتُهُمْ وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ. پس در چنين روزى، پوزش كسانى كه ستم كردند سودى ندارد، و توبه‏ ى آنان نيز پذيرفته نمى‏شود.(سوره روم، آیه ۵۷).

 

🪴در آیه دیگر نیز می‌فرماید: 👈 يَوْمَ لا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ.(همان) روزى كه عذرخواهى ستمگران سودشان ندهد، لعن و نفرين براى آنان است و جايگاهشان سراى بد. (سوره غافر، آیه ۵۲).

 

🌴🥀از آیات فوق استفاده می شود که 👈 عذرخواهی و توبه‌ای گنهکاران در روز قیامت هیچ سودی به حال آنان نخواهد داشت و آنها را از عذاب الهی نجات نخواهد داد.

 

☘️بنابراین، انسان تا زمانی که زنده است مراقب اعمال خود باشد و اگر گاهی گناهی مرتکب شد فوری توبه کند تا بدون توبه از این دنیا نرود و دچار عذاب دردناک الهی نگردد.

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *