خانه / اسلايد / داستان کوتاه و آموزنده

داستان کوتاه و آموزنده

💐🌿💐🌿💐🌿💐
💐🌿💐
💐
💐مرد ثروتمندی گله‌ای گوسفند داشت، شب‌ها شیر گوسفندان را می‌دوشید و در آن آب می‌ریخت و می‌فروخت. روزی چوپان گله به او گفت: ای مرد، در کارت خیانت نکن که عاقبت خوبی ندارد.
💐اما آن مرد به حرف چوپان توجه نکرد. یک روز که گوسفندانش در کنار رودخانه مشغول چرا بودند، ناگهان باران تندی درگرفت و سیلی بزرگ روان شد و همه گوسفندان را باخود برد.
💐مرد ثروتمند گریه و زاری کرد و بر سر و روی خود زد که خدایا، من چه گناهی کرده‌ام که این بلا بر سرم آمد؟ چوپان گفت: ای مرد، آن آبها که در شیر می‌ریختی اندک اندک جمع شد و گوسفندانت را برد.
💐آری، کسی که #کم_فروشی کند و حقوق دیگران ضایع نماید و دیگران را فریب دهد علاوه بر عذاب اخروی ممکن است در این دنیا نیز دچار #عذاب_الهی شود.
💐قرآن کریم کم فروشی را به شدت نکوهش نموده است و در این زمینه می فرماید: ‏ وای بر کمفروشان. آنها كه وقتى براى خود كيل مى‏كنند حق خود را به طور كامل مى‏گيرند. اما هنگامى كه مى‏خواهند براى ديگران كيل يا وزن كنند كم مى‏گذارند! آيا آنها باور ندارند كه برانگيخته مى‏شوند. در روزى بزرگ. روزى كه مردم در پيشگاه رب العالمين مى ‏ايستند.
(سوره مطففین، آیات ۶-۱)
💐از آیات فوق استفاده می شود که اولاً کم فروشی به شدت مورد نکوهش اسلام است و گناه بزرگ محسوب می شود. ثانیاً کسانی که حقیقتاً باور به معاد و روز قیامت داشته باشند و بدانند که در عالم آخرت تمام اعمال ریز و درشت آنها مورد محاسبه قرار میگیرد در این صورت کم فروشی نخواهند کرد.
💐اینکه در قرآن یک سوره بنام مطففین (کم فروشان) اختصاص داده شده است و این سوره نیز با نکوهش شدید کم فروشی و کم فروشان آغاز شده است بیانگر نقش مهم کم فروشی در ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی و… برای مردم و آحاد جامعه است.
💐کم فروشی یک آسیب بزرگ اجتماعی محسوب می شود که اگر جلو آن گرفته شود و مردم از کم فروشی دست بردارند مشکلات اقتصادی و اجتماعی و… کاهش خواهد یافت در غیر اینصورت کم فروشی مشکلات زیادی را برای مردم و آحاد جامعه ایجاد خواهد کرد.
💐کم فروشی مصادیق فراوانی دارد و اختصاص به کم فروشی در اجناس ندارد بلکه هر کسی که وظایف خویش را به درستی انجام ندهد کم فروشی نموده است.
💐مثلاً اگر معلم وظیفه معلمی خویش به درستی و بصورت کامل انجام ندهد کم فروشی کرده است، اگر کارمند و یا کارگر کار خویش را درست انجام ندهد و در کار تنبلی کند و کمتر از زمان مشخص شده از کار دست بکشد و… کم فروشی نموده است. اگر مدیران وظایف خویش را درست و کامل انجام ندهند کم فروشی نموده اند و…
💐بنابراین، کم فروشی یک معضل و مشکل بزرگ اجتماعی است که زندگی اجتماعی و اقتصاد و پیشرفت جامعه را دچار مشکل جدی می نماید. به همین جهت است که متون دینی اسلام بر ترک کم فروشی و مبارزه با آن تأکید نموده است.
💐
💐🌿💐
💐🌿💐🌿💐🌿💐

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *