خانه / اسلايد / حسادت

حسادت

🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

🌸🌿🌸

🌸

🌸حسادت از صفات بسیار زشت و رذیله است که برای انسان خطر آفرین است و انسان را به پرتگاههای بسیار خطرناکی خواهد کشاند. حسادت در واقع یک نوع مرض است و انسان حسود مریض و بیمار است.

🌸یکی از راههای درمان بیماری حسد توجه به این نکته است که مقدرات تمامی امور بدست خداوند متعال است و اوست که تقدیرات و سرنوشت بندگان را معین و مشخص می کند. از آنجا که خداوند حکیم است و تمام افعال و اعمالش بر اساس حکمت و دلیل است لذا همه تقدیرات الهی بر اساس مصالح عباد و بندگان است.

🌸مقدرات الهی دو نوع است: برخی از مقدرات حتمی است مثل جنسیت و چگونگی شکل و قیافه افراد و… بعضی از مقدرات معلق و مشروط است به این معنا که اگر فلان کار توسط شخصی انجام شود سرنوشت او چنین و چنان است.

🌸در مقدرات مشروط، اعمال و رفتارهای ما نیز در چگونگی تقدیرات ما توسط خداوند نقش دارند. مثلاً خداوند مقدر می کند که اگر فلان شخص کار نیک انجام دهد و به دیگران کمک کند و… عمرش طولانی می شود و یا فلان شخص اگر فلان غذا را میل کند دچار فلان مرض خواهد شد و یا اگر فلان شخص کار و تلاش بیشتری نماید به مقامات و ثروتهای بیشتری خواهد رسید و…

🌸بنابراین، هر نعمتی که بشر می رسد و یا اگر کسی از نظر شکل، قیافه، نیروی بدنی و… با دیگری فرق می کند و بهتر از دیگری است قطعاً تقدیر الهی چنین بوده است و از آنجا که خداوند حکیم است قطعاً مصلحتی بر آن کار مترتب خواهد بود.

🌸امام علی (ع) در این زمینه می فرماید: بدانيد كه تقديرهاى الهى چون قطرات باران از آسمان به سوى انسانها فرود مى‏آيد، و بهره هر كسى، كم يا زياد به او مى‏رسد پس اگر يكى از شما براى برادر خود، برترى در مال و همسر و نيروى بدنى مشاهده كند، مبادا فريب خورد و حسادت كند.

(نهج البلاغه، خطبه ۲۳)

🌸حدیث فوق بیانگر آنست که مقدرات بندگان دست خداست و تمامی نعمتهایی که بندگان می رسد از جانب خداوند است و هر کس هر چیزی دارد از ناحیه خداوند است، پس نباید انسان به افرادی که از نظر شکل و قیافه، یا مال و ثروت، یا همسر و فرزند و… بر او برتری دارد حسادت نماید چرا که حسادت ورزی در واقع ایراد گرفتن بر خداوند حکیم است و ایرادگری از خداوند حکیم گناه و معصیت است.

🌸تلاش کنیم بجای حسادت ورزی به داشته های دیگران قدر داشته های خویش را بدانیم و همچنانکه برای امور اخروی تلاش می کنیم، برای امور و زندگی دنیوی نیز کوشش نماییم و به تقدیرات الهی راضی باشیم و چشم طمع به داشته های دیگران نداشته باشیم و به آنان حسادت نورزیم. در این صورت است که زندگی آرام و راحتی خواهیم داشت.

🌸

🌸🌿🌸

🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *