خانه / اسلايد / یكي از موضوعات مهمّي كه بايد درباره آنها فكر كرد «مقايسه دنيا و آخرت» است

یكي از موضوعات مهمّي كه بايد درباره آنها فكر كرد «مقايسه دنيا و آخرت» است

🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷

🌷یكي از موضوعات مهمّي كه بايد درباره آنها فكر كرد «مقايسه دنيا و آخرت» است. پس از آن كه به اين نتيجه رسيديم كه زندگي انسان محدود به اين دنيا نيست و پس از مرگ نيز در آخرت ادامه خواهد يافت، مقايسه بين اين دو زندگي، و تفكر در باره آنها مي‌تواند كمكي مؤثر براي پيمودن مسير تكامل باشد.

🌷قرآن كريم نيز مي‌فرمايد: كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَة؛ اين گونه خداوند آيات[خود را]براي شما روشن مي‌گرداند، باشد كه در باره دنيا و آخرت بينديشيد.

🌷پس از آن كه توجه پيدا كرديد كه علاوه بر زندگي دنيا، آخرتي نيز در كار است، اكنون دنيا و آخرت را در كنار هم بگذاريد و آن دو را با هم مقايسه كنيد. در اين‌جا به مهم‌ترين وجوه تمايز بين زندگي دنيا و زندگي آخرت، كه شايسته است انسان درباره آنها تأمل كند، اشاره مي‌كنيم:

🌷۱٫ محدود بودن دنيا و بي‌نهايت بودن آخرت: قرآن كريم در آيات متعددي به اين مطلب اشاره دارد كه انسان به حسب طبع مادي خود به زندگي دنياي مادي گرايش دارد و آن را بر آخرت ترجيح مي‌دهد.

🌷سپس متذكر مي‌شود كه اين كار اشتباه است و اين زندگي آخرت است كه بر زندگي دنيا ترجيح دارد: بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقي؛ ليكن[شما]زندگي دنيا را بر مي‌گزينيد، با آن كه[جهان]آخرت نيكوتر و پايداتر است.

در اين آيه شريفه اشاره شده به اين كه زندگي آخرت «اَبْقي: پايدارتر» است. اين مطلب يكي از تفاوت‌هاي مهم و اساسي زندگي دنيا و زندگي آخرت است.

🌷۲٫ توأم بودن لذت‌هاي دنيا با مرارت و سختي: برتري زندگي دنيا نسبت به زندگي آخرت، تنها به جهت طولاني‌تر بودن زندگي آخرت نيست؛ بلكه زندگي آخرت از جهات ديگري نيز نسبت به زندگي دنيا برتر است. يكي از اين برتري‌ها آن است كه: لذت‌ها، خوشي‌ها و كام‌يابي‌هاي آخرت، ذره‌اي سختي، تلخي، ناراحتي و مرارت به همراه ندارد ولذت محض است؛

🌷در حالي كه هر لذتي از لذت‌هاي دنيا را كه در نظر بگيريم حتماً در كنار آن سختي‌ها، مشكلات، ضررها و ناراحتي‌هايي وجود دارد. براي رسيدن به يك غذاي خوشمزه و لذت خوردن آن، ابتدا چقدر بايد تلاش كنيد تا پول لازم را براي خريد آن تحصيل كنيد. سپس بايد مواد لازم آن از قبيل گوشت، برنج، حبوبات، روغن و مانند آنها را تهيه كنيد.

🌷پس از آن نيز بايد كلّي وقت بگذاريد و زحمت بكشيد تا آن غذا را بپزيد و آماده كنيد. خلاصه بايد اين همه مقدمات را طي كنيد تا بتوانيد لذت يك لقمه غذاي خوشمزه را بچشيد! زحمت شستن ظرف‌ها يا انواع بيماري‌ها و افزايش چربي، اوره و چاقي و خلاصه دردسرهاي پس از غذا خوردن نيز براي خود عالَمي دارد! ملاحظه مي‌كنيد كه براي يك لحظه لذت كوتاه كه به هنگام خوردن آن غذا به شما دست مي‌دهد چقدر مقدمات و مؤخرات دردسرآفرين را بايد متحمل شويد؟!

🌷اما لذت‌هاي آخرت اين گونه نيستند؛ آنها لذت خالص و محض هستند. نه قبل و نه بعد از آن، زحمتي براي انسان ندارند و براي رسيدن به آنها طيّ مراحل مقدّماتي لازم نيست، تبعات بعدي هم ندارند. ذرّه‌اي خستگي و ملال از آنها براي انسان پيدا نمي‌شود.

📚آیت الله مصباح یزدی، به سوی او، ۱۶۹

🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *