خانه / اسلايد / امید به غیر خدا مانع استجابت دعا

امید به غیر خدا مانع استجابت دعا

🌺🍀امید به غیر خدا مانع استجابت دعا🌺🍀

 

🌺برای اینکه دعای انسان مستجاب شود باید از یکسو شرایط استجابت دعا فراهم باشد و از سوی دیگر موانع استجابت دعا وجود نداشته باشد.

🌺یکی از چیزهایی که مانع استجابت دعا می شود این است که انسان هنگام دعا به غیر خدا امید داشته باشد. یعنی معتقد باشد که غیر خدا نیز ممکن است مشکل او را حل کند و در ضمن امیدواری به غیر خدا، از خدا نیز کمک بگیرد و دعا کند. چنین افرادی دعای شان معمولاً مورد استجابت قرار نمی گیرد.

🌺دعا وقتی مستجاب می شود که انسان فقط امیدش به خداوند باشد و تنها او را تکیه گاه خویش بداند و فقط متوجه او باشد و معتقد باشد که همه کاره هستی خداوند است و همه امور به دست اوست و تنها اوست که حلال مشکلات است و…

🌺امام صادق (ع) می فرماید: هرگاه یکی از شما بخواهد که هر چه از خداوند درخواست کند به او بدهد، باید از همه مردم چشم امید قطع کرده و جز به امید خدا امید نبندد. پس، چون خدای عزوجل دانست که او به راستی چنین است، هر چه از خدا بخواهد (و به صلاح او باشد) به او عطا کند.

(کافی، ج۲، ص۱۴۸)

🌺براساس حدیث فوق، اگر کسی موقع دعا از دیگران قطع امید کند و فقط امیدش به خداوند باشد در این صورت اگر شرایط استجابت دعا فراهم باشد دعای او مستجاب خواهد شد.

خداوند متعال در قرآن کریم یادآور شده است که دعای افراد مضطر و کسانی که از دیگران ناامید شده اند و فقط به خدا پناه آورده اند مورد استجابت قرار می گیرد.

🌺قرآن کریم در این زمینه می فرماید: أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوء.

يا كسى كه دعاى مضطر را اجابت مى‏كند و گرفتارى را برطرف مى‏سازد.

(سوره نمل، آیه ۶۲)

🌺بسیاری از انسانها موقع دعا به دیگران نیز امید دارند و به حد اضطرار نرسیده اند لذا دعاهایشان مستجاب نمی شود و یا دیر مستجاب می گردد. گدا از شخصی که خودش فقیر است و گدایی می کند معمولاً چیزی را در خواست نمی کند و از او گدایی نمی کند چون می داند که او چیزی ندارد که به وی بدهد. اگر گدا از گدای دیگر چیزی گدایی کند مردم او را بی عقل تلقی می کنند.

🌺اگر انسان بفهمد و درک کند که همه مخلوقات فقیرند و همه محتاج خداوند هستند و همه مخلوقات گدای در خانه خداوند هستند در این صورت امیدش از آنها قطع خواهد شد و فقط متوجه خداوند می شود که غنی مطلق است و به هیچ کسی نیاز ندارد و قادر بر همه چیزهاست.

🌺بنابراین، کسی که امید به دیگران دارد در واقع عظمت خدا را درک نکرده است و خدا را نشناخته است و ایمانش نسبت به خداوند ضعیف است و الا با وجود غنی مطلق چشم امیدش به فقیر مطلق نبود. خداوند چنین کسی را مورد نکوهش قرار داده است و متذکر شده است که امیدش را ناامید می کند و خواسته های او را اجابت نمی کند تا وی متنبه گردد و متوجه غنی مطلق شود.

🌺امام صادق (ع) می فرماید: به عزت و جلال و بزرگواری و جایگاه مرتفع عرشم سوگند، امید هر کس را که به جز به من امیدوار باشد حتماً و حتماً به وسیله ی نومیدی، خواهم برید و لباس مذلت و خواری در نزد مردم را حتماً حتماً به او خواهم پوشانید و او را از نزدیک شدن به بارگاهم حتماً حتماً دور خواهم ساخت!

(کافی، ج۲، ص۶۶)

🌺

🌺🍀🌺

🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *