خانه / اسلايد / اصول فلسفه سیاسی اسلام

اصول فلسفه سیاسی اسلام

اصول فلسفه سیاسی اسلام

آیین سیاسی مذهبی در اسلام : کسی که به احکام اسلام و گسترش آن در تمام شئوون جامعه بنگرد، چه احکام عبادی و چه قوانین اقتصادی و حقوقی، اجتماعی و سیاسی، خواهد دید که اسلام تنها عبارت از احکام عبادی و اخلاقی نیست چنانکه بسیاری از جوانان مسلمان پنداشته‌اند، بلکه اسلام برای تأسیس حکومتی عدالت گستر برپا گشته است

آیینی که پیامبر اسلام از جانب خداوند به آن مبعوث شد شامل سه قسمت است :

* اصول عقائد: مشتمل بر توحید، نبوت، امامت، عدالت و آخرت است .

* و فروع دین با برنامه های عملی مشتمل بر: ۱ـ عبادات و خود سازی، ۲ـ مسائل اقتصادی، ۳ـ مسائل خانواده ، ۴ ـ مسائل سیاسی و حقوقی.

* و دیگر اخلاق یا ملکات فاضله انسانی .

اساسی ترین مسئله در آیین اسلام ایمان و تسلیم به خدای رب العالمین است ؛ پیمانی که خداوند به‌عنوان میثاق ازلی با تمامی نسل آدم منعقد ساخته است که «الست بربکم» (آیا من رب شما نیستم ؟) و بشر با کلمه «قالو بلی» به این پیمان جاودانه پاسخ مثبت داده است. رب در لغت به معنای مالک، مولا ، منعم ، مدبر و مربی است . آری، خداوند نه تنها آفریننده و مالک و روزی دهنده ما و جهانیان است، بلکه تدبیر و سیاست و رشد و تربیت آنها را هم بعهده دارد ؛

راغب اصفهانی در مفردات خود می نویسد: «رب در اصل به معنای تربیت ، پدید آورن و به کمال رساندن تدریجی موجودات است ، خداوند ربّ العالمین ـ ربّ جهانیان است » زیرا با نگاهی به طبیعت درمی‌یابیم که تمام موجودات عالم راه تکامل را طی می کنند و همواره از صورت های ناقص به صورت‌های کاملتری در می آیند به طوری که می‌توان گفت در طبیعت نه بازگشتی است و نه توقفی؛ و هرچه هست تکامل است .

این تکامل شامل هم تکامل مادی و هم تکامل معنوی است ؛ زیرا اسلام برای رسیدن به کمال ، خط و صراط مستقیمی ترسیم نموده که از هر جهت دارای اعتدال بوده ، و از هر گونه افراط و تفریط و انحراف به چپ و راست برکنار و مطابق با فطرت بشر است: «فطرت الله التی فطرالناس علیها» (آن فطرت خدادادی که خدا آدمیان را با آن سرشته است).

حرکت و هجرت از چاه عمیق نفسانیت و خودپرستی به سوی خدا پرستی و نزدیک شدن به صفات کمال الهی و احراز مقام خلافت و جانشینی خدا در زمین ، این است حقیقت اسلام و ایمان به اینکه خدا رب (مدبر و مربی عالم است ) و جهان و جهانیان در حال تکاملند و اسلام هدایت کننده انسان ها به سوی کمال است و آمده تا با هرگونه توقف و انحرافی مبارزه کند.

متاسفانه در طول تاریخ، انسان ها بر خلاف فطرت خود غافل از این حقیقت ، دچار ارتجاع و بازگشت از تکامل معنوی و کمالات انسانی و الهی گردیده و در امور مادی و دنیوی متوقف و راکد شده اند، و پیامبران آمده اند تا انسانها را از رکود و انحراف در آورند و آنها را در خط و صراط مستقیم تکامل مادی و معنوی تربیت کنند. لذا بعد از پیامبران، اولیاء و اوصیاء و نیز باید کسانی باشند که کاروان بشریت را هدایت کنند بسوی این تکامل مادی و معنوی .

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *