خانه / اسلايد / نکوهش هدف انگاری مال دنیا

نکوهش هدف انگاری مال دنیا

🌹نکوهش هدف انگاری مال دنیا

🌹

 

علاقه به مال و اين‌كه انسان بخواهد روز به روز بر ثروتش بيفزايد و موجودى حساب بانكى‌اش را افزايش دهد، موجب غفلت انسان از خدا و قبر و قيامت مى‌گردد.

🌹نفسِ مال و ثروت و زن و فرزند بد نيست؛ به همين دليل هم قرآن و اسلام اصل توجه به آنها را حرام نكرده است؛ اما هشدار داده كه مراقب باشيد زمينه غفلت در آنها هست.

🌹قرآن از كسانى ياد مى‌كند كه كسب و تجارت و تحصيل درآمد موجب بازداشتن آنها از ياد خدا نمى‌گردد:رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ؛ مردانى كه نه تجارت و نه داد و ستد آنان را از ياد خدا غافل نمى‌كند.

🌹 نمى‌فرمايد تجارت و داد و ستد نمى‌كنند؛ يعنى اين طور نيست كه هركس بخواهد به ياد خدا باشد بايد زندگى خود را تعطيل كند و با كار و كسب و زن و فرزند وداع گويد و فقط صبح تا شام به ذكر و عبادت خدا مشغول باشد!

🌹آرى، مى‌توان به كسب و كار و زندگى عادى مشغول بود و در عين حال از خدا غافل نگشت؛ اما سؤال مهم اين است كه چگونه؟!

🌹راز اين مسأله در «‌وسيله انگارى‌» يا «‌هدف انگارى‌» مظاهر مادى و دنيوى است. آن گاه كه كسب و كار و مال و ثروت و فرزند به صورت هدف در آيند و قبله آمال انسان قرار گيرند، هنگامى است كه مانع از «‌ذكر خدا‌» و موجب غفلت انسان مى‌گردند.

🌹 اما اگر كسى به همه اينها به صورت ابزار نگاه كرد و آنها را وسيله‌اى براى كسب رضايت خداوند و رسيدن به آخرت قرار داد، هيچ‌گاه موجب غفلت او نخواهد شد.

🌹براى انسان هاى عادى، پرداختن به امور خانواده و همسر و فرزند غفلت آور است، اما كسانى هستند كه همين امور را تبديل به عبادت مى‌كنند و با استفاده از آنها به خدا تقرب مى‌جويند!

🌹آرى حقيقتاً چنين چيزى ممكن است! نگاه محبت آميزى كه انسان به همسرش مى‌كند، دست عطوفتى كه بر سر فرزندش مى‌كشد، بوسه‌اى كه بر گونه او مى‌زند، حتى خوردن، آشاميدن و خوابيدن انسان نيز مى‌تواند عبادت و وسيله تقرب الى اللّه باشد.

📚آیت الله مصباح یزدی، به سوی او، درس نهم

🌹🌱

🌹🌱🌹🌱🌹

🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *