خانه / اسلايد / نبوت

نبوت

 

«نبوت»

هدف از بعثت پیامبران و نزول کتب آسمانی

«اللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ» (خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده ات را نشناخته ام).«اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ» (خدايا فرستاده ات را به من بشناسان، زيرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام، و…).

نبوت

اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ

خدايا فرستاده ات را به من بشناسان، زيرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام

تمام پیامبرانی که از جانب خداوند مبعوث ، و کتابهای آسمانی که نازل شده اند برای این بوده که مردم را به سوی خداوند هدایت کنند یعنی همه آمده اند که خبر بدهند از خداوند متعال ، منتهی هر شریعتی کاملتر از شریعت دیگری است، اما آن طوری که قرآن خدا را معرفی کرده و راجع به اسماء و صفات خداوند بیاناتی فرموده است، هیچ پیامبری این طور عمیق خدا را معرفی نکرده است چون عقول مردم آن طور نبوده که خداوند را با آن صفات بشناسند.

هنگامی که پیامبران به آنها میگفتند بتها را نپرستید و خدای یگانه را پرستش کنید. مردم تعجب میکردند، می گفتند چطور میشود چیزی را که دیده نمی شود بپرستیم ؟ همه مردم به خدا ایمان دارند، اما این که آن خدا کیست برای آنها قابل فهم نبوده . وقتی که فرعون میگوید انا ربکم الاعلی بلکه مردم زمان او معنی «رب» و صفات رب را نمی دانستند. بهرحال کاملترین معرفت و معرفی خداوند متعال در قرآن است.

ستارگان هدایت یک به یک ظاهر شدند و درخشیدند تا مقدمه باشند بر طلوع خورشید توحید. نور خدا امروز در قامت بشر، قدم بر چشمان زمین می گذارد. ابلیس نعره می زند ، آتشکده ای ویران می شود. کمر کسری می شکند، بتها سقوط می کنند تا بدانند همه، که این طفل خوش سیما همان کسی است که رسولان پیشین وعده ظهورش را به پیروانشان داده بودند. “ستوده ای” که عیسی (ع) طلوعش را چنین بشارت داد:

«وَ إِذْ قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يا بَني‏ إِسْرائيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتي‏ مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ …»؛ و (به ياد آوريد) هنگامى را كه عيسى بن مريم گفت: «اى بنى اسرائيل! من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى كه تصديق‏ كننده كتابى كه قبل از من فرستاده شده [تورات‏] مى‏باشم، و بشارت‏ دهنده به رسولى كه بعد از من مى ‏آيد و نام او احمد است!»

همان که همای رحمت است بر جمیع خلایق:«وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ»؛ و ما تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم. مهربانی که آنچنان دل می سوزاند برای دشمنانش که برحذر می داردش خدا که ای حبیب من «لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ ان لّم یؤمنواْ…» گويى مى‏ خواهى جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى بخاطر اينكه آنها ايمان نمى‏ آورند! غم خواری که دل ندارد رنج دوستانش را ببیند.

«لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُوءْمِنینَ رَوءُفٌ رَحیمٌ» به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است. درود خداوند بر او و بر آینه تمام قد صفاتش صادق آل محمد(ع) که در چنین روز مبارکی طلوع کرد و بار دیگر مدینه را به عطر وجود رسول خدا(ص) معطر گردانید.

« إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً»؛

خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏ فرستد؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم (فرمان او) باشيد.

هدف از ارائه این مطالب نگاهی عمیق تر به اسلام و معرفت رسول اکرم محمد صلی الله علیه وآله وسلم است . آیا ما در کسب این معرفت به تحقیق پرداخته ایم ؟ چه بسا غیر مسلمانانی که پیامبر اسلام را بهتر از خیلی از مسلمانان بشناسند چون در باره او تحقیق کرده اند. شنیده اید گفتار عده ای از دانشمندان و غربی های غیر مسلمان را راجع به رسول اکرم (ص) که با تحقیق به معرفت پیغمبر اسلام(ص) رسیده بودند. آیا ما که مسلمان هستیم هم در باره پیغمبرمان و حقانیت دین اسلام تحقیق کرده ایم؟

آیا اگر کسی راجع به پیامبر اکرم(ص) و دین اسلام از ما سؤال کند میتوانیم با دلیل و برهان حقانیت پیامبر و قرآن و دین اسلام را بیان کنیم ؟ آیا کلام رهبر برای ما هم هست یا فقط برای جوانانی که در اروپا و کشورهای دیگر زندگی میکنند ؟ پس بیایید برای معرفت اسلام و پیامبر اکرم(ص) و دین اسلام و قرآن کریم به تحقیق و مطالعه بیشتری بپردازیم.

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *