خانه / اسلايد / عظمت مقام ولایت و خلافت حجت خدا

عظمت مقام ولایت و خلافت حجت خدا

عظمت مقام ولایت و خلافت حجت خدا

اگر معنی خلافت و ولایت فهمیده مي شد، دیگر بحث نداریم که چرا امام حسن (ع) صلح کرد و چرا امام حسین (ع) قيام كرد . اگر ولایت را به معنی عمیقتری بشناسیم ، خیلی از مسائل بیشتر فهمیده میشود. فهمیدن مسئله ولایت آسان نیست . مسئله ولایت وخلافت حتی ملائکه را به شبهه انداخت ملائکه نتوانستند درک کنند، وقتی که خداوند فرمود: “انی جاعل فی الارض خلیفه” ملائکه اعتراض کردند و گفتند “اتجعل فیها …”.ملائکه نتوانستد معنی خلافت و ولایت را بفهمند . خداوند متعال مسآله جعل خليفه الله را در قرأن اين طور بيان مي دارند كه نياز به تدبر دارد:

در سوره بقره مي فرمايد: و [به یاد آر] زمانی که پروردگارت به فرشتگان گفت: من قراردهندۀ جانشینی [با استعدادهای ویژه] در زمین هستم، گفتند: آیا موجودی را در زمین قرار می دهی که در آن به تبهکاری و فتنه انگیزی برخیزد، و دست به خون ریزی زند!؟ در حالی که تو را پیوسته همراه با سپاست به پاک بودن از هر عیب ونقصی می ستاییم و تقدیس می کنیم.

خداوند فرمود: من [از وجود این جانشین و مایه های کرامتش] اَسراری می دانم که شما به آن آگاه نیستید *خداوند اسامی همۀ حقایق را به آدم آموخت، آن گاه هوّیت حقایق را به فرشتگان ارائه کرد و فرمود: مرا از اسامی اینان خبر دهید اگر [در ادعای خود نسبت به پُرکردنِ خلأِ جانشین با حمد و تسبیح و تقدیس] راستگویید *فرشتگان گفتند: تو از هر عیب و نقصی پاک و منزّهی، ما را دانشی جز آنچه خودْ به ما آموخته ای نیست، مسلّماً تو بی نهایت دانا و حکیمی* خداوند گفت: ای آدم! فرشتگان را از اسامی حقایق خبر ده! چون اسامی آن ها را به فرشتگان خبر داد، خدا فرمود: آیا به شما نگفتم که من قطعاً غیب آسمان ها و زمین را می دانم، و به آنچه شما آشکارا انجام می دهید و به اعمالی که همواره پنهان می داشتید دانایم؟ * و [به یاد آر] زمانی که به فرشتگان گفتیم: برای آدم سجده کنید، همۀ فرشتگان سجده کردند مگر ابلیس که [از فرمان حق] سرپیچی کرد، و تکبّر ورزید، و نهایتا از کافران شد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *