خانه / اسلايد / خداوند عملا به آنها ولایت و خلیفه را نشان داد

خداوند عملا به آنها ولایت و خلیفه را نشان داد

خداوند عملا به آنها ولایت و خلیفه را نشان داد

خداوند به ادم أسماء را ياد داد ولي به ادم گفت به ملائکه خبر بده از اسماء آیا ملائکه استعداد تعلیم اسماء را داشتند و خداوند به انها یاد نداد و به ادم تعلیم کرد ؟ بنابراین فرمودند: “انی اعلم ما لا تعلمون” و آنگاه که اسماء را به آدم یاد داد ، آدم معلم ملائکه شد و از اسماء به ملائکه خبر داد ، انجا بود كه فهمیدند آن چیزی که آدم دارد آنها ندارند.

این بذر معرفت در وجود همه انسانها هست اما کسانی که به آن ولایت تامه و به آن مقام خلیفه الله میرسند عده ای محدودی هستند، البته راه برای همه باز است اما همه توانايی ندارند که به اين مقام رفيع برسند . درک مقام ولایت عظیم است اما این که ما سعی و کوشش نکنیم برای درک و شناخت مسآله ولایت ، مسؤل هستیم .

در بیان مقام و عظمت ولایت به حدیثی که اهل سنت و شیعان بر آن متفق هستند اشاره می شود: رسول الله(ص) فرمود: «من مات ولم یعرف امام زماته مات میتهً جاهلیهً» (هرکس در حالی بمیرد که امام زمان و حجت الهی عصر خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت می میرد) یعنی به آئین جاهلیت و خارج از اسلام مرده است .

این حدیث از پر رمز و رازترین احادیث عرصهء ولایت است و اسرار ولایت در این حدیث نهفته است. چرا؟ چون عدم شناخت ولایت و امام را مساوی با خارج شدن از ایمان، و مساوی با کفر عصر جاهلیت بیان می کند. این مسئله که انسان کامل در هر زمانی، امام زمان آن امت است و ائمه اطهار(ع) نیز هر کدام امام زمان دوران خود بوده اند و حال هم دوازدهمین امام عصر حجة بن الحسن(عج) امام زمان و واسطه فیض برای همه مردم جهان است گر چه خود ندانند.

شناخت ولایت بدون شناخت خدا و رسول الله(ص) و پیامبران گذشته میسر نیست برای همین است که در شناخت ولایت گروهی متحیر شده اند. قصور ما فقط در معرفت امام نیست، بلکه در معرفت خدا و پیامبر و معاد و هدف خلقت نیز می باشد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *