خانه / اسلايد / مقام امامت و فلسفه وجود امام

مقام امامت و فلسفه وجود امام

مقام امامت و فلسفه وجود امام

“مقام امامت مقامی معنوی و عهدی الهی است . به شرح مختصری اشاره میشود :

«فلسفه وجود امام چیست؟ به عبارت دیگر ما چه نیازی به وجود امام داریم؟ یکی از فلسفه های وجود امام این است که :

« تکامل معنوی در کنار وجود رهبران الهی صورت می گیرد».

و اگر بخواهیم امام را بشناسیم باید قبل از آن انسان را شناخت و هدف از آفرینش انسان را دانست. در حدیث قدسی خالق متعال به پیغمبرش می فرماید:

“خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی

(همه چیز را برای تو خلق کردم و تو را برای خودم)

بشر راه بسیار طولانی و سختی را باید بپیماید، تا به تکامل و مقام انسانیت برسد. چنانچه در قرآن و روایات نیز بیان شده، خداوند انسان را آفرید تا اینکه خلیفۀ خدا در روی زمین گردد. اما آیا همه انسانها خلیفه خدا در روی زمین هستند؟ یا اینکه این انسان استعداد بالقوه دارد که خلیفۀ خدا گردد؟.

انسان باید یک سیری را طی کند تا قابلیت بالفعل یابد و خلیفۀ خدا در روی زمین گردد .و خداوند وسائلی را جهت طی کردن این سیر و به تکامل رسیدن در اختیار انسان قرار داده است . که این مسئله نیز به ربوبیت خداوند بر می گردد .

این رب چون خالق است تمام احتیاجات خلق را مهیا نموده، برخی از این وسائل جهت رسیدن به تکامل انسان، تکوینی هستند مانند قوه درک و عقل و فهم و همین طور وسائلی چون سمع و بصر برای معرفت و شناختن راه و راهنما می باشند.

وبرخی دیگر از این وسائل تشریعی هستند که این وسائل همان فقه است که باعث تکامل انسان می شود. لذا باید رهبری نیز وجود داشته باشد تا راه را به انسان نشان دهد و انسان تحت تربیت او قرار گیرد .

بنابراین خداوند نیز از بین انسانها در هر زمانی فردی را به عنوان معلم برگزیده که مانند تمام انسانها است اما از جهاتی نیز با سایر انسانها فرق می کند که « انا بشر مثلکم یوحی الیّ» این فرق مربوط به (يُوحَى إِلَيَّ ) می باشد . حال این معلم (پیامبر هر قوم) است که در هر دوره برای هدایت انسانها مبعوث شده، و باید خصوصیات و ویژگیهای معینی داشته باشد

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *