خانه / اسلايد / ویژگی های رهبران الهی

ویژگی های رهبران الهی

 

ویژگی های رهبران الهی

۱) دانا ترین و عالم ترین انسانها باشد . تا اینکه راه رسیدن به خدا را به آنها نشان دهد. و با توجه به اینکه انسان راه بسیار پرپیچ و خمی را در پیش دارد تا به آن کمال مطلوب برسد،.و چون نیاز دارد که به تکامل معنوی برسد، و این تکامل معنوی ابعاد مختلفی دارد لذا باید رهبری، وجود داشته باشد که انسان را در این راه طولانی و پر فراز و نشیب راهنمایی کند .که اگر انسان این راه تکامل معنوی را در سایه رهبران الهی در پیش نگیرد، گمراه می شود و به تکامل نخواهد رسید.

مانند بچه ای که از شکم مادر ناقص الخلقه متولد می شود، چرا که تکامل لازم را در دوران جنینی پیدا نکرده است ، واین نوزاد پس از تولد در دنیا معذب و ناراحت خواهد بود . اگر انسان بداند که بیهوده آفریده نشده و مسافری است محصل، و برای زندگی وسیعتری باید خود را آماده کند. و بداند این سفریست معنوی

این سفر مصر و عراق و شام نیست

این سفر جائیست که آنرا نام نیست

بلکه این سفری است که در رابطه با آن بیان شده است.

طی این مرحله بی همرهی خضر نکن

ظلمات است بترس از خطر گمراهی

بعضی فکر می کنند فقط در سیر و سلوک عرفای نیاز به استاد دارند، در صورتی که همه انسانها در سیر و سلوکند و قانون این سیر هم در قرآن است که به وسیله آن انسانها راه تکامل را می پیمایند. پس باید کسی باشد تا دست این انسان را بگیرد و او را به مقصد برساند حال چه کسی می تواند عهده دار این مسئولیت در قبال انسان گردد ؟

مسلماً آن کسی است که خودش این راه را طی کرده است، و راه را می شناسد، و با خطرات راه به طور کامل آشنایی دارد. پس باید یک انسان کاملی باشد که بشر را به آن کمال راهنمایی کند . این فرد باید یک رهبر آسمانی باشد چرا که: «ظلمات است بترس از خطر گمراهی» .

حال ممکن است کسی فکر کند با توجه به اینکه خداوند به انسان قوه عقل و درک داده، و کتب آسمانی را نیز برای هدایت او فرستاده است دیگر نیازی به رهبر ندارد چنانچه برخی از برادران اهل سنت نیز با این عقیده می گفتند: {یکفینا کتاب الله} کتاب خدا ما را کافی است. اما باید در پاسخ به این گروه گفت آیا شما قادر به درک تمام امور ذکر شده در این کتاب هستید؟!

وقتی که قرآن می فرماید :” لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ” (جز پاکان بر آن دست نیازند) پس باید یک طهارت باطنی باشد تا بتواند باطن کتاب خدا را بفهمد. لازم به ذکر است که مقصود از درک کتاب تنها روخوانی ظاهری قرآن نیست. بنابراین امام کسی است که پس از پیامبر رهبری انسانها را به عهده دارد

« لذا وجود امام تکمیل کننده هدف آفرینش است ».

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *